Dvadsiate druhé vydanie Konvergencií zaostrilo, opäť monotematicky, na jubilujúceho Astora Piazzollu. Hviezda nového tanga sa narodila pred 100 rokmi a jej hudba má aj u nás niekoľko zaujímavých interpretov, predovšetkým však akor¬deonistu Borisa Lenka, ktorý sa stal ústrednou postavou letného konvergenčného vydania.
Zo šiestich koncertov sa Boris Lenko predstavil na štyroch a piazzollovskú dramaturgiu využil ako príležitosť naštudovať celý program na bandoneóne, autentickom nástroji argentínskeho tanga. Okrem slovenských interpretov ponúkol festival koncert ChamberJam Quintet hviezdy bandoneónu Marcela Nisinmana a piazzolovský program dopĺňal koncert Bratislava Hot Serenaders s Milanom Lasicom a programom slovenských táng. Konvergencie majú kvalitné know‑how na interdisciplinárne spracovanie témy, a tak bola príležitosť zhliadnuť dokumentárny film, tradičnú „čítačku“ s Robertom Rothom a zažiť viaceré debaty.
Z dvoch koncertov, na ktorých som mala možnosť byť osobne, ma zaujal koncert zoskupenia ALEA s podtitulom Concierto para quinteto (11. 6. v Divadle P. O. Hviezdoslava). Kvarteto založil Boris Lenko v r. 2001 a jeho príbeh je bytostne spätý práve s Piazzollovou hudbou. Lenko a ALEA sa stali priekopníckymi interpretmi argentínskeho skladateľa a nového tanga u nás. Piazzollovu hudbu dopĺňajú o tvorbu slovenských autorov, zväčša šitú na mieru obsadenia: Boris Lenko – akordeón, Stanislav Palúch – husle, Daniel Buranovský – klavír a Ján Krigovský – kontrabas. Konvergenčné vystúpenie telesa doplnil Miloš Železňák na elektrickej gitare, a Piazzollove diela tak mohli zaznieť v autentickej zostave, kopírujúc obsadenie skladateľovho známeho dobového kvinteta. Príležitostne za bandoneónom striedal Borisa Lenka generačne mladší slovenský hráč na tomto nástroji Martin Chovanec, ktorý sa bandoneónu venoval v už zaniknutej formácii Porque Tango.
Za kvalitným výkonom telesa bola jednoznačne aj 20-ročná spolupráca, ktorej výsledkom je dostatočná znalosť partnerov a repertoáru. Vrcholom prvej polovice koncertu bol Piazzollov slávny cyklus Štyroch ročných období v Buenos Aires (Las Cuatro Estaciones Porteñas), v závere sa v náročných husľových partoch blysol Stanislav Palúch v skladbách Escualo a Michelangelo ’70. Ozdobou koncertu...
...pokračovanie článku nájdete v čísle 07-08/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.