Vstupom do priestorov Centra pre umenie VIOLA, si uvedomujem, aké je jedinečné. Taká podpora záujmov intelektuálnej menšiny so zameraním na súčasné hudobné umenie predovšetkým slovenských skladateľov a možnosť počuť interpretáciu špičkových slovenských hudobníkov, je jedinečným fenoménom. Po uvoľnení pandemických opatrení sa program nahustil natoľko, že sa podobá na festival. Riaditeľka centra Tatiana Pirníková sa rozhodla označiť ho názvom Hudobné POlaHODY.

Sperger Duo, teda Xénia JarováFilip Jaro naplnili sobotný večer 15. 5. romantikou, virtuozitou i tanečnou noblesou, a to uvedením unikátnych skladieb českého kontrabasistu a skladateľa Vojtěcha Kuchynku (1871–1942). Manželia Jarovci sa dostali k notovému materiálu niektorých skladieb dobrodružnou cestou bádania. Kuchynka študoval kompozíciu u Antonína Dvořáka, bol prvým kontrabasistom orchestra pražského Národného divadla a mal aj bohatú koncertnú činnosť. Jeho Koncert pre kontrabas a klavír A dur má klasickú formovú výstavbu, melodicky je blízky jazyku českého romantizmu. Obsahuje efektné technické pasáže, ktoré Filip Jaro zvládal s ľahkosťou a nadhľadom. Skladby Touha, Dumka, Romanza už názvomnaznačujú nenáročný obsah, ale tiež požadovaný efekt, ktorý dokáže vyvolať príjemná a upokojujúca hudba v bezchybnej interpretácii.

Jeden z najúspešnejších súčasných českých skladateľov, Zdeněk Král, sa 19. 5. stretol vo VIOLE s divákmi, aby im spolu s moderátorkou Tatianou Pirníkovou porozprával svoj životný príbeh a zahral niekoľko svojich skladieb na klavíri. Král sa venuje predovšetkým komponovaniu pre divadlá. Napísal scénickú hudbu k viac ako 80 divadelným a rozhlasovým hrám. Venuje sa aj sakrálnej tvorbe a tvorbe pre deti. Zo svojho nového albumu klavírnych skladieb Pianoptikum zahral Last Song a skladbu Možná, možná z albumu Šoulet. Jeho skladby sú založené na dobrej znalosti klasickej kompozičnej techniky, ich stabilný základ sa spája s radosťou z improvizácie v žánrovom spektre jazzu. Emotívna výpoveď hudby stojí v popredí, preto sú jeho diela pestré a poslucháčsky vďačné. Nie sú presýtené hustým tokom nič nehovoriacich „prstových cvičení“. Králov pobyt v Prešove je spojený s tvorbou novej opery pre deti.

Uvedenie Bartókovej opery Hrad kniežaťa Modrofúza 21. 5. bolo jedinečnou udalosťou. Dovolím si tvrdiť, že toto dielo, ktoré patrí ku klenotom opernej tvorby, bolo v Prešove uvedené po prvýkrát. Z pôvodného režijno­‑scénického konceptu Petra Mazalána, uvedeného na festivale Konvergencie (18. 9. 2019 v Bratislave) umelci uviedli iba koncertnú verzia diela. V prešovskom uvedení neboli použité farebné scénické efekty a elektronická...

 

 

...pokračovanie článku nájdete v čísle 07-08/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.

Aktualizované: 02. 04. 2022
x