Dvanásty ročník Medzinárodného festivalu zborového umenia Voce Magna Žilina 2022 pozmenil doterajšiu tradíciu spoločného termínu festivalovej a súťažnej časti. Týždeň v rozpätí 17.–21. mája sa v Žiline niesol výlučne v duchu koncertných vystúpení. Súťažná časť, v ktorej bude podľa organizátorov viac priestoru na semináre, workshopy, diskusie a iné sprievodné podujatia, sa presúva na jesenný termín 14.–15. októbra. Cieľom je poskytnúť väčší priestor pre účinkujúcich, súťažiacich, dirigentov, ako aj skladateľov, a tento benefit pri realizácii očakáva aj samotný usporiadateľ, Žilinský miešaný zbor.

Májové koncerty otvorilo vystúpenie slovenských zborov Kysuca Čadca, Cantica Collegium Musicum a Žilinského miešaného zboru pod spoločným názvom Májové priestorové ZBORYSSIMO v Chráme Sedembolestnej Panny Márie v Martine. V piatok bol v Katedrále Najsvätejšej trojice v Žiline uvedený Večer zborového spevu, kde sa predstavili telesá z Maďarska (Miešaný zbor Prelude Budapešť), Poľska (Ženský zbor Educatus Krakov), Česka (Miešaný spevácky zbor PUNKT Praha) a Slovenska (Chrámový zbor Ad Una Corda Pezinok). V rovnaký večer v žilinskej Novej synagóge zaznel koncert slovensko­‑nórskeho súboru Angrusori so sólistkou, českou speváčkou a huslistkou Ivou Bittovou. V rovnakom priestore sa sobotné predpoludnie nieslo v Spevoch národov v podaní tohtoročných festivalových zborov.

Vrcholom festivalu bol záverečný Galakoncert Voce Magna 2022 v Dome umenia Fatra, na ktorého pódium sa s pestrým programom opäť vrátili zahraničné zbory a taktiež, aby spoločne so Žilinským miešaným zborom uviedli premiéru diela slovenskej skladateľky LuciePapanetzovej skomponovaného práve pre túto príležitosť. Agnus Dei pre veľký miešaný zbor, elektrickú gitaru, trúbku a organ s telesom naštudoval Štefan Sedlický. V sólových partoch sa predstavili bývalí absolventi žilinského konzervatória: Lukáš Šnábel (gitara), v súčasnosti študent JAMU v Brne, Michal Kozárik (trúbka), študent FMU AU v Banskej Bystrici, a Martin Suroviak (organ), pedagóg Konzervatória v Žiline. Zaujímavá výstavba diela s neobvyklou inštrumentáciou dala vyniknúť najmä trúbke a organu. Elektrická gitara vo veľkej miere svojou farbou zanikala v mohutnom zvuku vokálneho telesa vytvoreného zlúčením piatich festivalových zborov. Agnus Dei skladateľka považuje za najintímnejšiu a najsilnejšiu časť omše, a preto nemala pochýb o výbere textovej predlohy, ktorá by v súčasnosti bola vhodnejšia na vyjadrenie zvláštnej doby, ktorú zažívame.

Voce Magna je festivalom, ktorý pravidelne zapĺňa koncertné sály a priestory. Nikoho, kto raz na festival zavíta, nenecháva na pochybách, že ním žijú nielen zboroví priaznivci, ale aj samotné mesto. Takú podporu by si priali nejedni organizátori a môžeme len dúfať, že to tak ostane aj naďalej.

 

Článok bol zverejnený v časopise Hudobný život 07-08/2022

Aktualizované: 15. 08. 2022
x