Aktuálne

Hudobný život 07-08/2022

TÉMA: Stravinskij v Rusku: včera a dnes, HISTÓRIA: Szymanowski: Skladateľ troch avantgárd, ANALÝZA: Dvořák: Klavírne kvinteto A dur op. 81, NA CHATE: A. Serečinová a M. Majkút, HUDOBNÉ LOKALITY: Národné akademické divadlo opery a baletu Odesa, SERIÁL: Hudba v časoch neslobody: Ľahká múza v službách národa, AURIS INTERNA: Muzikológovia v opere, HUDOBNÉ DIVADLO: Bázlik po vyše polstoročí opäť v SND, Exkluzívna Rusalka a záverečný galavečer sezóny (SND), Slováci z Wiener Staatsoper, KONCERTY, FESTIVALY, SPRAVODAJSTVO: Slovenská filharmónia, ŠKO Žilina, Pro musica nostra, Quasars Ensemble, Piano Days 2022, Voce magna, Jarné jazzáky, Festival Gorisch (Drážďany), Luhačovice: Janáček v kúpeľoch, Hudba z gdanských veží, VENI ACADEMY na Island, WORLD MUSIC: rozhovor s Jarmilou Vlčkovou a Vladimírom Potančokom z platformy WOMUSK, ROZHOVOR / JAZZ: Hanka G., POVIEDKA: Maurice z Tennessee (V. Rozenbergová), RECENZIE CD ALBUMOV

Hudba znie v lete inak. Často vonku, zbavujúc nás okolkov, typických pre koncertné siene v období oficiálnych sezón. S pohárom v ruke, s kulisou plápolajúceho zapadajúceho slnka vstrebávame všetky tie vznešené podnety, cítiac hudbu doslova na koži… V letnom dvojčísle Hudobného života píšeme o viacerých festivaloch: o šostakovičovskom v stodole či janáčkovskom na kúpeľnom námestí. Na dva slovenské sme zaostrili obzvlášť: World Music Festival Bratislava je najvýznamnejším fórom svojho druhu u nás, Pro musica nostra zas priniesla jedinečný formát festivalu putujúceho po celom Slovensku, navyše po miestach, ktoré by si do bedekrov mohli zapísať aj novodobí hľadači neotrepanej turistiky. World Music Festival Bratislava sa posúva vpred v obojsmernej premávke: slovenskému publiku priváža to najlepšie zo zahraničnej scény world music, domácich hudobníkov sa zase snaží vyviesť za naše hranice: „… jednoznačne vyhráva slovenský folklór v jeho viac či menej čistej podobe. Medzi našimi zahraničnými partnermi sa nájdu fajnšmekri, ktorí dokážu oceniť vystúpenia a nahrávky Trombitášov Štefánikovcov, Michal Noga Bandu, ľudovej hudby Pokošovci… Iní zasa uprednostňujú výnimočné inštrumentálne výkony, zatiaľ čo tretej skupine sa páčia skôr moderní hľadači na pomedzí štýlov.“ (Vladimír Potančok) Úspešný koncept festivalu Pro musica nostra zas upozorňuje na to, že mimo kultúrnych centier sa neoplatí prísť s lacným tovarom: „Laický poslucháč síce nevie exaktne pomenovať dôvod, prečo sa mu hudba, koncert nepáčili, ale takmer s istotou už nabudúce nepríde.“ (Slávka Ferencová)

Zhodou okolností máme v augustovom vydaní dva „americké“ texty. Dirigent Martin Majkút hovorí o mantineloch identity v rámci krajiny, medzi kontinentmi, ale aj v obľúbenom porovnaní východoeurópskych orchestrov so západnými: „Mám pocit, že dirigentský prístup, keď hráčov pozývame k tvorivému procesu, je často vo východnej Európe vnímaný ako slabosť. Ale mení sa to. Tradičného dirigentského diktátora už asi nechcú nikde.“ Jazzová speváčka Hanka Gregušová predstavuje život v jazzovom New Yorku – v umelecky mimoriadne atraktívnom, no zároveň drsnom prostredí: „Byť úspešným hudobníkom v New Yorku predpokladá mať schopnosť prežiť v tejto džungli… Uživiť sa (nielen hudbou), mať plán a kontinuálne kráčať za svojím cieľom… byť veľmi psychicky silný a odolný voči stiesneným a nekomfortným podmienkam života, dočasným prehrám…“

Stravinskij a Szymanowski si našli miesto v Téme a v Histórii, Dvořákovo Klavírne kvinteto v Analýze. Hudobné divadlo, recenzie CD, jazz, ale aj pravidelná hudobná poviedka Vandy Rozenbergovej… Aj to je letný Hudobný život.

 

Príjemné čítanie!

Andrea Serečinová

x