Pobaltské mesto Gdansk sa okrem známych lodeníc môže pochváliť aj skutočne živým kultúrnym dianím, neutíchajúcim ani počas leta. V letných mesiacoch ovládnu priestor Starého mesta zvuky zvonov – koná sa tu unikátny festival hudby určenej pre carillon, hudobný nástroj zostrojený v 16. storočí v Holandsku, pozostávajúci z viac než dvadsiatich naladených bronzových zvonov, na ktorých sa hrá priamo alebo prostredníctvom klaviatúry a pedálov. V polovici júla sa začal už 24. ročník GDANSKÉHO CARILLONOVÉHO FESTIVALU, ktorý tvorí pätnásť jedinečných víkendových koncertov.
Gdansk je jediné poľské mesto s funkčnými carillonmi, a to dokonca až tromi: na veži Hlavnej radnice, na veži Kostola sv. Kataríny a nachádza sa tu aj mobilný carillon „Gdansk“, jediný svojho druhu v Poľsku. V čase, keď boli tieto hudobné nástroje postavené, predstavovali jedny z mála carillonov mimo holandskej kultúrnej oblasti. Žiaľ, žiaden z pôvodných nástrojov sa do našich čias nezachoval, avšak tie, na ktorých sa dnes koncertuje, sú priamymi potomkami tých starých: sú umiestnené na rovnakých vežiach a niektoré obsahujú autentické časti pôvodných zvonov. Hranie na carillone na veži Hlavnej radnice je v Gdansku už takmer 460-ročnou tradíciou. Zvuky zvonov s hmotnosťou od niekoľkých kilogramov až po niekoľko ton sprevádzali najvýznamnejšie mestské udalosti a v súčasnosti je gdanská carillonová kultúra zapísaná do zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Národného pamiatkového ústavu Poľska. V priebehu šiestich týždňov sa na Gdanskom carillonovom festivale predstavia carillonisti z Poľska i zahraničia a uvedú (okrem iných) diela skomponované špeciálne pre tento nástroj od baroka až po súčasné skladby. Všetky koncerty festivalu je možné sledovať online na webstránke združenia gdanských carillonov (www.carillongdansk.pl).
PredohraInováciou tohtoročného festivalu bolo jeho zahájenie v podobe predfestivalových koncertov (15. a 16. 7.), ktoré patrili mladým carillonistom, poslucháčom Akademie muzycznej v Gdansku. Na úvodnom koncerte (15. 7.) hrali študenti z veže Kostola sv. Kataríny diela Geerta D’hollandera, Denisa Bédarda, Gabriela Faurého a tiež Kamila Cieślika. Jeho skladba Príbehy Fontány Hevelia zaznela synchrónne s rovnomennou svetelnou fontánou, pričom videozáznam z veže bol streamovaný na obrazovke v záhrade kostola. Práve v Gdansku sa zrodila jedinečná myšlienka koncertov carillonovej a elektronickej hudby v kombinácii so svetelnou fontánovou šou, ktorou sa inšpirovali aj ďalšie európske mestá. Študentský festivalový víkend pokračoval na veži Hlavnej radnice v sobotu 16. 7. napoludnie s dielami Arcangela Corelliho, Zuzanny Wężyk, Matthiasa Vanden Gheyna, Ronalda Barnesa, Willema Crémana či Mauricea Ravela, ktorého Pavanu zo suity Moja matka hus v záverečnom carillonovom duu spolu s Bartoszom Śpiewakom uviedla aj hlavná aktérka festivalu a carillonistka mesta Gdansk, Monika Każmierczak.
Úvodné highlightyZaujímavým spestrením festivalového programu bola premiéra albumu Urbis sonos (22. 7.), ktorého hudba vychádza z dvorného a cirkevného repertoáru. Uvedenie sonát v duchu Tafelmusik od Pála Esterházyho von Galanta alebo Johanna Heinricha Schmelzera či sonát da chiesa Ignaza Franza Bibera na historických nástrojoch (klaríny v podaní Pawła Hulisza a Emila Miszka) spolu s carillonom veže Kostola sv. Kataríny (Monika Każmierczak) ideálne vykreslilo dobový obraz vežového koncertovania, kedysi v Gdansku nesmierne populárneho. Carillonový festival sa každoročne prekrýva s ikonickým mestským jarmokom, jedným z najstarších pouličných veľtrhov na svete, ktorý sa prvýkrát konal v r. 1260. A tak nasledujúci festivalový deň (v sobotu 23. 7.) navodila opäť dojem cesty v čase otváracia ceremónia 762. Jarmoku sv. Dominika, ktorá zahájila ďalší jedinečný hudobný projekt. Séria koncertov Turmmusik nadväzuje na stáročnú gdanskú tradíciu vežovej hudby, s trubačmi v dobových kostýmoch hrajúcich na historických klarínach a bubnoch, so sprievodcami medzi vežami, predstavujúcimi meštianske postavy z 18. storočia či s mestským krikľúňom, pozývajúcim okoloidúcich na koncerty. Hlavným predstaviteľom sobotňajšieho koncertu bolo zoskupenie Tubicinatores Gedanenses Ensemble spolu s carillonistkou Monikou Każmierczakovou.
Pokračovanie článku nájdete v čísle 07-08/2022. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.