Patrí medzi nevšedné zjavy našej hudobnej scény. Študovala herectvo, flautu aj kompozíciu a jej hudbu môžeme počuť vo viacerých slovenských filmoch či divadelných predstaveniach. Odmalička sa pohybovala v divadelnom prostredí a komponovať začala už ako päťročná. Sisina silná osobnosť, imaginatívne myslenie a bezprostredný prejav sa odrážajú v jej hudbe – je plná obrazov, fantázií a silných emócií. Aktuálne pracuje na novom albume Majster a Margaréta inšpirovanom rovnomennou knihou od M. Bulgakova.

  • Ako prežívaš súčasnú situáciu, keď sme zavretí doma a odrezaní od sociálnych kontaktov? Ako sa zmenil tvoj život?

Okrem toho, že sa nestýkam s ľuďmi, sa pre mňa veľa nezmenilo. Mnoho času trávim pri klavíri a za počítačom. Vymýšľam hudbu. Ešte než sa začala korona, som začala skladať nový album. V tom období ma zase zaujala knižka Majster a Margaréta a cítila som, že to bude ten správny názov. Začali sa mi vynárať obrazy, ktoré nadobudli hudobný tvar. Zároveň mi, paradoxne, pomohla táto situácia. Hudobníci nemohli hrávať koncerty, čo je pre všetkých frustrujúce, ale o to ľahšie sme sa dohodli na termíne nahrávania. Počas dvoch frekvencií v štúdiu sme nahrali hudobný základ albumu. Všetci sme hudbu tvorili s nadšením. Nahrávanie bolo pre nás priam magické – samotní hudobníci rozvinuli hudbu do ďalších dimenzií. Nový album je úplne iný ako predošlé. Cítim sa ako taký most, cez ktorý „to“ prechádza a ja to iba dávam von… Niekedy mi je to, čo mi posielajú „zhora“, až fyzicky nepríjemné. Tá hudba môže byť pre poslucháča náročná. Podobne som to mala aj s albumom Chloe.

 

  • Tradične spolupracuješ so svojím manželom Petrom Preložníkom, gitaristom Pavlom Berezom či bubeníkom Majom Ševčíkom. Prizvala si k novému albumu aj niekoho nového?

Po prvýkrát som oslovila napríklad klaviristu Ľuboša Šrámeka a musím povedať, že na novom CD hrá úplne inak. Farbami, ktoré vytvára a spôsobom, akým hrá. A tiež Roberta Vizváriho na basgitare. Na Paľovi Berezovi je úžasné, ako na sebe stále pracuje a napreduje. Všetci sme novým poňatím hudby nadšení.

 

  • Píšeš pre konkrétnu zostavu hudobníkov, alebo sa toto kryštalizuje až neskôr?

Niekedy áno. Na predošlom albume som pripravovala party priamo pre Kornéla Fekete­‑Kovácsa, úžasného maďarského skladateľa, trubkára a aranžéra, ktorý vedie svoj bigband. K tvorbe nového albumu som pozvala aj jeho. Svojou hrou na trúbke vie vytvoriť magickú atmosféru. Ďalej na ňom budú účinkovať Martin Gašpar, Ajdži Sabo, Peter Konečný napísal text k dvom piesňam a po dlhšom čase som opäť oslovila aj huslistu Stana Palúcha, opernú speváčku Lindu Ballovú a speváka Petra Adamova, ktorí svoje party ešte len budú nahrávať. Teším sa, čím ma s odstupom času od našej poslednej spolupráce prekvapia oni. Hudba pre mňa nie je až tak o hráčskej virtuozite, ale viac o atmosfére.

 

  • Ako to myslíš?

Pri nahrávaní predošlého albumu Chloe boli niektoré skladby inšpirované divadelným predstavením s maskami Silent Rhapsody. Na rovnakom javisku, na akom sa odohrávalo predstavenie, sme nahrávali aj hudbu. Mala som pocit, že sa to od prvej noty vyvíja dobrým smerom. Ostatné dva albumy som komponovala ako suity, keď skladby vznikajú spájaním viacerých častí.

Študujem už piaty online kurz na Berklee College of Music. Každý týždeň dostaneme za úlohu vytvoriť hudbu ku krátkemu úseku filmu. Niekedy musíme vytvárať aj takzvanú fragmentovú hudbu, kde sa každých pár sekúnd menia aj hudobné nástroje a musíme reagovať na filmový obraz. Rozhodla som sa, že niektoré z takto vypracovaných úloh zaradím aj na nový album ako kratučké predely medzi hlavnými skladbami.

 

  • Ako si dospela k myšlienke prihlásiť sa na online kurzy na Berklee?

Priviedol ma k tomu zámer venovať sa orchestrálnej hudbe. Asi dvakrát sa mi stalo, že keď som komponovala hudbu k filmu, dostala som požiadavku na aranžmán pre orchester. To bolo pre mňa impulzom prihlásiť sa na tento kurz. Bolo to asi pred piatimi rokmi. Kurzy prebiehajú tak, že počas týždňa riešime úlohy na zadanú tému, píšeme cvičenia a študujeme predpísanú látku. V strede týždňa je konzultácia s vedúcim kurzu, vysvetľuje nejasnosti a ukazuje nám príklady. Po dvoch kurzoch orchestrácie som sa prihlásila na filmovú hudbu, kde som už mohla využívať získané vedomosti. V mojej hudbe hrajú ...

 

 

...pokračovanie článku nájdete v čísle 05/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.

Aktualizované: 03. 04. 2022
x