1. Kade viedla vaša cesta k výrobe hudobných nástrojov?
2. Bolo náročné nájsť si klientelu pre taký špecifický produkt, akým sú raritné hudobné nástroje?
3. Akú úlohu zohráva pri konečnej podobe nástroja tradícia, hudobná história?
Boris Čellár, WoodPack
1. Po ukončení štúdia jazzovej gitary na Kunst Universität Graz ma okrem jazzu začala priťahovať aj world music či ambientná hudba. Popri jazze som sa ponoril do hudobných experimentov so zvukmi gitarových efektov a voľnej improvizácie. Zaujímali ma aj ďalšie nástroje ako píšťaly, hang drum, tibetské misy či didžeridú, ktoré som postupne pridával do mojej tvorby. Tieto nástroje majú spoločného menovateľa – muzikoterapiu. Počas koncertov improvizovanej hudby mi chýbal nástroj, ktorý by vytváral zemitý rytmický pulz pod gitarovými plochami. Najprv som poškuľoval po xylofóne, ale pri predstave, že budem musieť opäť začať cvičiť techniku hry na novom nástroji, pri predstave chromatického tónoradu a výdavkov za obrovské auto ma tento nápad rýchlo prešiel. Následne som narazil na africký štrbinový bubon, a úpravou konštrukcie, vývojom zvuku a dizajnu onedlho vznikol WoodPack.
2. Mojím cieľom nikdy nebol produkt ako taký. Po prvom vyrobenom prototype, ktorý znel prekvapivo dobre, som povzbudený úspechom vyrobil ešte jeden nástroj. Ten si vzápätí odo mňa po jednom workshope odkúpila škola pre nepočujúce deti, kde majú aj autistov a miestnosť snoezelen. Vraj je to ideálny nástroj na upokojenie. Možno ani netušili, že svojou kúpou roztočili koleso, ktoré sa točí dodnes. WoodPack je intuitívny nástroj, na ktorom nie je ťažké hrať. Preto aj ľudia túžiaci po ňom pochádzajú z rôznych oblastí. Či už sú to rodičia, ktorí chcú svojim deťom dopriať zážitok skutočnej rezonancie a pekného zvuku, muzikoterapeuti, profesionálni aj amatérski hudobníci, jogíni využívajúci zvuk k meditácii a v neposlednom rade priaznivci a zberatelia dizajnu. WoodPack totiž získal niekoľko ocenení v tomto smere, napríklad produkt roka Bratislava Design Week, cenu účasti na BigSEE v Ľubľane, či nomináciu na Cenu Nadácie Tatra banky v kategórii dizajn.
3. Hovorí sa, že štrbinový bubon patrí medzi najstaršie nástroje v histórii ľudstva. Pôvodný vydlabaný kmeň stromu so zárezmi vytvárajúcimi dve lamely môžeme nájsť v múzeách. Neskôr sa nástroje zmenšovali, často boli dozdobené hlavami zvierat a etnickými motívmi. Išlo o tzv. „primitívny nástroj“ s použitím pri obradnej hudbe, a taktiež tento nástroj slúžil na dorozumievanie sa. Mojím cieľom bolo priblížiť charakter zvuku tohto nástroja nášmu modernému sluchu, odchovanému na kráse európskej hudby. Preto som konštrukčne nástroj posunul od etno-perkusívneho zvuku ku zvuku estetickému, vyváženému, s vyrovnanou dynamikou a pekným dozvukom.
Peter Kuchťák,
AURA Instruments
1. Po ukončení drevárskej školy som sa určitý čas živil stavebnými prácami s drevom. Môj strýko medzitým budoval vlastnú firmu Soller na výrobu gitár a basgitár – mimochodom, dnes patrí medzi najväčších výrobcov handmade gitár na Slovensku – potreboval schopného pomocníka a vybral si mňa. Úspešne sme spolupracovali dlhé roky. Bola to pre mňa neskutočne cenná a skvelá skúsenosť – svoje nástroje sme prezentovali na najväčších hudobných veľtrhoch u nás aj v zahraničí, kde som sa mohol stretnúť s najrôznejšími typmi hudobných nástrojov.
V roku 2017 sme spoluprácu so strýkom ukončili, a tak som sa musel osamostatniť. Nechcel som len tak zahodiť získané skúsenosti a zároveň som sa nechcel moc púšťať na vlastnú päsť do výroby gitár, keďže som mal možnosť vidieť, aký to môže byť náročný proces osloviť dostatok ľudí a uživiť takéto podnikanie.
Jeden z muzikantov ma vtedy oslovil so zaujímavou požiadavkou – či by som mu vedel vyrobiť kópiu historického nástroja kantele, pretože so svojou kapelou hrával na historických festivaloch, na hradoch a pod. a chcel si obohatiť zbierku svojich nástrojov aj niečím „exotickejším“.
Vyskúšal som to a bol som sám prekvapený výsledkom – podarilo sa nám vyrobiť kópiu tradičného fínskeho kantele, no namiesto vernej kópie som sa rozhodol využiť svoje skúsenosti z výroby moderných gitár a basgitár, takže nakoniec bola výsledkom jedinečná inovovaná podoba tradičného nástroja.
2. Keď sa mi podarilo nielen vzhľadom, ale aj príjemným zvukom zaujať hádam každého, kto počul hrať moje kantele, rozhodol som sa vlastnými nástrojmi osloviť širšie publikum. Kantele má príjemný, priam až terapeuticky jemný zvuk, zároveň je neskutočne jednoduché hrať na tomto nástroji, môže slúžiť aj ako forma aktívnej hudobnej terapie. Stále som však v procese hľadania klientely a snažím sa oslovovať potenciálnych zákazníkov najmä dôrazom na kvalitu mojej práce a výsledný produkt. Zúčastnili sme sa napríklad aj na veľtrhu historických nástrojov vo Varšave – Targowisko instrumentów, kde sme zaujali práve kvôli jedinečnosti mojich inovovaných nástrojov.
3. Svoje nástroje vyrábame na základe pôvodných predlôh a snažíme sa zachovať ich typické vlastnosti. Vzhľad je veľmi podobný originálom, no je inovovaný, modernejší. Používam oblejšie, jemnejšie a príťažlivejšie tvary, lepšie a najmä jemne opracované materiály s dôrazom na detail a takisto kvalitnejšie komponenty, vďaka ktorým môžu mať moje nástroje – v porovnaní s presnými kópiami – ešte lepší a čistejší, dlhšie znejúci zvuk, bez zbytočného šumu či rušivej rezonancie.
Medzi strunovými nástrojmi sú veľmi obľúbené najmä tradičné severské škandinávske nástroje ako napr. kantele, crwth, kravik lyra – možno kvôli ich harmonickému zvuku, ktorý často príjemne upokojuje. Niektoré z týchto nástrojov pochádzajú približne zo 14. storočia, niektoré (ako napr. kantele) môžu byť staršie aj viac než tisíc rokov. Väčšina týchto nástrojov vychádzala z lýry, zmenil sa ich tvar či spôsob hry.
Páči sa mi predstava kombinovať to najlepšie z histórie tradičných nástrojov so súčasnými možnosťami. Preto sa nevraciame len zasnene späť do minulosti, ale svojím spôsobom pracujeme na vývoji nástrojov – to najlepšie z minulosti inovujeme využitím toho najlepšieho zo súčasnosti.
Ďalšie otázky a odpovede na ne nájdete v aktuálnom vydaní časopisu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.