Štúdium:

2017–2020 New England Conservatory, Boston (K. Schaphorst, D. Eade, J. Bergonzi, F. Carlberg)

2013–2017 Berklee College of Music, Boston (P. Eldridge, D. Perez, A. Inserto, L. Thorson)

2009–2015 Súkromné konzervatórium v Nitre

Majstrovské kurzy: Grow Your Art, Boston – Luciana Souza (2020), Dave Holland Residency, Boston (2019), Cyprus Academy od Music Summer School and Festival, Agros (2014), Tuscany in Jazz, Soriano nel Cimino (2012), Jazzová dielňa, Bratislava – G. Winand, A. Twardoch (2010, 2013)

Ocenenia: Gunther Schuller Medal, New England Conservatory (2020), Forbes rebríček „30 pod 30“ (2015), Martha Baker Van Riddle Award & Sylvia M. Zunz Endowed Scholarship, Berklee College of Music (2015, 2016), Nové tváre slovenského jazzu – Objav roka (2010)

Koncertná činnosť: Panama Jazz Festival (2020), International Guatemala Jazz Festival (2019), EUROJAZZ (Mexico City, 2019), Giants of Jazz (New Delhi, 2018), koncert a rezidencia v African Leadership Academy (Johannesburg, 2016), koncerty v jazzových kluboch v Bostone a New Yorku (2016–2020)

Spolupráca: Luciana Souza, Matúš Jakabčic SK­‑CZ Bigband, Ayn Inserto Jazz Orchestra, Tomáš Živor, Eugene Seow

 

  • Aký bol tvoj prvý kontakt s hudbou?

Moja mama je klaviristka, píše hudbu a zároveň učí, takže ma k hudbe viedla odmalička. Často som s ňou aj vystupovala – hrala som na klavíri a spievala, dokonca som bola členkou detskej kapely, s ktorou som už ako 6-ročná nahrala svoj prvý album. Mama mi púšťala aj rôzne jazzové, gospelové a bluesové nahrávky, vďaka čomu sa u mňa začal rozvíjať záujem o jazz.

  • Študovala si spev a jazzovú kompozíciu na dvoch najprestížnejších školách na svete. Aké je štúdium na Berklee College of Music a New England Conservatory v Bostone?

Študovala som najskôr hudobno­‑dramatický odbor na Konzervatóriu v Nitre. Mala som rada jazz, ale vedela som o ňom málo. Veľa som preto „googlila“, hľadala som si rôzne knihy a učebnice, čítala a snažila som sa podľa toho cvičiť. Neskôr som si všimla, že väčšina tých kníh je z Berklee Press. Usúdila som, že keď Berklee vydáva toľko dobrých učebníc, musí to byť naozaj dobrá škola (smiech). Prihlásila som sa na prijímačky, ktoré boli v Paríži, a na moje prekvapenie ma zobrali. Ostávalo vyriešiť otázku financií, keďže školné bolo drahé. Oslovila som preto niekoľkých ľudí, známych aj neznámych, s otázkou, či by ma podporili. A vyšlo to. Podarilo sa mi vyzbierať peniaze na prvý rok štúdia, pričom v ďalších rokoch som už získala prospechové štipendium. Štúdium nebolo zamerané len na interpretáciu, ale aj na iné oblasti a mohla som si vyskladať svoj vlastný program. Myslím, že som nikde nezažila takú úroveň spolupráce, prajnosti a vzájomnej podpory ako práve na Berklee a neskôr na New England Conservatory, hoci je tam obrovská konkurencia. Šokovalo ma to a zároveň mi to veľmi pomohlo, odblokovalo ma to vo viacerých smeroch.

  • Spievala si v jazzových kluboch v Bostone i New Yorku, ale aj pred niekoľkotisícovým publikom na festivaloch v Paname či Mexiku…

Veľké festivaly majú svoje čaro, ale osobne mám radšej malé klubové koncerty, komunikácia s publikom je bezprostrednejšia. Jedným z mojich posledných vystúpení pred pandémiou bol práve koncert na Panama Jazz Festivale. Panama kedysi vôbec nebola jazzovou mekkou, až kým tam v roku 2003 nezaložil klavirista a pedagóg Danilo Pérez festival, ktorý má dnes svetové meno. Fascinovala ma...

 

 

...pokračovanie článku nájdete v čísle 05/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.

Aktualizované: 28. 07. 2022
x