V auguste sa v Košiciach uskutočnil ďalší ročník podujatia pod organizátorskou taktovkou trojice dlhoročných spolupracovníkov – Ján Sudzinu z košického vydavateľstva Hevhetia, Krzysztofa Kobylińského z Kultúrneho centra Jazovia v Gliwiciach a Grzegorza Karnasa, iniciátora medzinárodného projektu Voicingers. Jediné podujatie svojho druhu na Slovensku prinieslo mnohé nové otázky, akceptovalo nemalé výzvy spojené s nutnosťou pružne reagovať na novú pandemickú situáciu a veľa aktuálnych otáznikov visiacich nad kultúrou sa v Košiciach aj podarilo zodpovedať.
Oficiálne sa podujatie síce označuje ako festival, ale okrem koncertov zahŕňa prvky konferencie, workshopy či výstavy. Už tradične sa tu stretávajú hudobníci s promotérmi, žurnalistami, organizátormi jazzových festivalov, manažérmi klubov či so zástupcami kultúrnych inštitúcií. Cieľom podujatia je vytvoriť fungujúcu platformu pre nové profesionálne vzťahy, ako aj prezentovať Košice a okolie ako turistickú destináciu. Podujatie je aj legitímnou platformou propagácie najnovšej produkcie v slovenskom kontexte bezkonkurenčného vydavateľstva Hevhetia. Päť dní od 19. 8. malo doslova nabitý program a pre slovenského organizátora, Jána Sudzinu, bol tento ročník mimoriadne náročný. Doteraz sa v Košiciach realizovala iba časť festivalu a druhá sa zvyčajne odohrávala v Poľsku. Vzhľadom na situáciu sa väčšina programu konala iba na Slovensku a organizačný tím musel pracovať nielen s väčším množstvom zabezpečovaného programu, ale aj s novými výzvami živých prenosov.
Takmer všetok program v Kulturparku bol streamovaný online na facebookovej stránke vydavateľstva Hevhetia a videá sú stále k dispozícii. Zmeny na poslednú chvíľu nastali aj v programe, keďže viacero účinkujúcich z Nórska, Francúzska či Bieloruska (Bjørn Charles Dreyer, Arve Henriksen, Erik Truffaz, Port Mone Trio či kapela wESTAMAN) nemohlo kvôli „korone“ pricestovať.
Prednášky a prezentácie
Denný program bol určený najmä účastníkom z radov odbornej verejnosti, ktorí prišli aj z Česka, Maďarska, Poľska, Egypta, Francúzska, Nemecka, Rakúska a z Chorvátska. Košická spoločnosť Audiofell zmenila pavilón November na improvizované hudobné štúdio a prezentovala v ňom zvukové panely a audiotechniku špičkovej kvality. Uskutočnili sa tu viaceré prednášky a prezentácie albumov. Prvú mal akordeonista a hudobný publicista Peter Katina, ktorý si okrem prezentácie svojej novej publikácie vydanej v anglickom jazyku Hudba inak (Hevhetia 2019) posvietil na súčasnú nórsku hudbu v prednáške Music Zoom: Nordic. Prezentácia bola o to zaujímavejšia, že okrem reprodukovaných skladieb výberu z aktuálnej nórskej scény zahral Katina naživo skladbu Flashing nórskeho skladateľa Arneho Nordheima. Katina prispel ešte druhou prednáškou o improvizácii v súčasnej hudbe. Medzi prezentácie tohtoročných albumov vydavateľstva Hevhetia patrili: Spero – spolupráca klaviristu Krzysztofa Kobylińského s košickým vokálnym súborom Voces Gregorianae Cassovienses pod taktovkou Jána Veľbackého, Verbum Novum vokálneho zoskupenia Schola Minor s hudbou gregoriánskeho chorálu a stredovekej polyfónie, Julo Fujak prezentoval svoj album kaleidoSONICope! spolu s prednáškou Sónická fotografia ako stopa gréckeho pojmu Kairos a prezentované boli aj reedície starších albumov – 9 Easy Pieces And Other Songs Ivana Csudaia a Martina Burlasa (Zoon Records 1992) a Black & White Dreams Ivana Csudaia (Zoon Records 1993).
Showcase
Na troch koncertoch prvého večera sa predstavil s recitálom jazzový klavirista Ján Hajnal, poľská dvojica Szymon Klima (klarinet) a Dominik Wania (klavír) a medzinárodné zoskupenie Sweet Ema Band s americkou speváčkou Chandou Ruleovou. Poliaci, obaja vynikajúci hudobníci s brilantnou technikou, s klasickým aj jazzovým vzdelaním, predstavili svoj nový album Fantastico (Hevhetia, 2020), ktorý nahrali ako voľnú improvizáciu. Energiou nabitá zostava okolo speváčky Chandy Ruleovej hrala vlastné aranžmány jej obľúbených gospelov.
Koncerty druhého večera mali patriť bieloruskému triu Port Mone a nórskej kapele wESTAMAN, ktoré boli flexibilne nahradené zostavou zloženou z medzinárodného projektu Voicingers s obsadením Grzegorz Karnas – spev, Manu Domergue – spev a melofón, Paweł Kaczmarczyk – klavír, Jakub Mizeracki – gitara, Alan Wykpisz – basgitara a Max Olszewski – bicie nástroje.
Tretí festivalový deň ponúkol výlet do Medzilaboriec, kde sa medzi umením Andyho Warhola rozliehala hudba saxofonistu Michała Wróblewského z poľsko-nórskeho zoskupenia KIAP. Večerné koncerty v Kulturparku vybral ďalší z hlavných iniciátorov festivalu, Grzegorz Karnas. Poľské kapely Follow Dices, Jakub Mizeraczki Trio, Chojnacki / Miguła Contemplations a The Flash! hrali všetko len nie mainstreamový štandardný jazz. Ukázali, aká vývojovo vzdialená je poľská hudobná scéna tej našej.
Koncerty posledného dňa patrili slovenskému AMC Triu rozšírenému o gitaristu Samuela Marinčáka, českej experimentálnej zostave Dust in the Groove s nórskym kornetistom Didrikom Ingvaldsenom a poľskej multiinštrumentálnej súrodeneckej dvojici Stechek. Záver festivalu patril Davidovi Kollarovi, ktorý tento rok vydáva v Hevhetii dva albumy: Unexpected Isolation nahraný počas karantény dištančne s Arvem Henriksenom a 10 Poems for Ronroco s Erikom Truffazom. S oboma trubkármi mal vystúpiť naživo, žiaľ, nemohli prísť. Kollar však pozval prešovského výtvarníka Štefana Šoltisa, ktorý vo foyer budovy Alfa namaľoval počas Kollarovho koncertu veľkoplošný obraz. Proces tvorby diela bol v reálnom čase premietaný na obrazovky na pódiu. Svoj spôsob komponovania odtajnil David Kollar na workshope – do detailov ukázal, ako vrství jednotlivé zvuky a plochy, ako ich deformuje a pretvára s použitím počítača a celej plejády elektronických „krabičiek“. Ukázal, že jeho hudba nie je iba výsledkom improvizácie a náhody, ale aj nekonečného hľadania netradičných kombinácií a postupov pri vytváraní nových zvukov iba pomocou rôznych gitár a elektroniky.
Téma ekológie
Tento rok rezonovali aj ekologické témy – prednáškou Ako zorganizovať „zelený“ festival, prezentáciou Deep listening – Permaculture Orchestra poľskej dvojice Anna Nacher a Marek Styczyński, ktorá presunula účastníkov do Východoslovenskej galérie a upokojila rozbehnutý festival zvukmi kvapiek z roztápajúceho sa ľadu, až po ukážky z albumu Whisper (Hevhetia, 2020) bieloruskej formácie Port Mone Trio, ktorý bol nahraný výhradne s použitím obnoviteľných zdrojov energie. Jednou z najočakávanejších diskusií tohto roka bola debata o budúcnosti hudobných festivalov s riaditeľom Fondu na podporu umenia Jozefom Kovalčikom a riaditeľom Inštitútu Adama Mickiewicza Michałom Hajdukom, ktorú si možno spätne pozrieť na facebookovej stránke Hevhetie.
Festival Hevhetia Showcase & JazzBus je dokonalým protipólom k ostatným jazzovým festivalom na Slovensku. Ak ste fanúšikom experimentálnych hudobných postupov, hľadania iných výrazových prostriedkov, inklúzie výtvarného umenia či elektroniky do hudby, ktorá sa dá len ťažko definovať jedným názvom žánru, toto je ten pravý festival pre vás...
Článok bol uverejnený v čísle 10/2020. Teraz aj v PDF tu.
Tento materiál je chránený autorským zákonom a jeho šírenenie bez súhlasu redakcie alebo autora je zakázané.