Hľadanie prepojení medzi magickým a chaotickým v časoch informačného pretlaku a hroziaceho civilizačného kolapsu si organizátori festivalu aktuálnej hudby NEXT vybrali za nosnú ideu jeho čerstvo uplynulého ročníka. Nebolo by na tom nič zvláštne; hudba, ktorú festival prezentuje už vyše 20 rokov, má toto prepojenie vo vienku odjakživa. Vstup chaosu „zvonka“ však už dva roky do tejto rovnice vnáša problematickú premennú: kým v prvom roku pandémie NEXT pioniersky prešiel do online sféry a novovzniknuté okolnosti dokonca podnietili rozšírenie jeho trvania, množstva vystupujúcich aj radov publika po celom Slovensku, v novembri 2021 ho vládne opatrenia zasiahli približne v polovici jeho priebehu, a to nekompromisne. Festival s dobre rozbehnutou prezenčnou podobou bol náhle preťatý, do svojho záveru dobehol predčasne, bez publika, bez typickej atmosféry, pre ktorú ho jeho skalní priaznivci doslova milujú…

Do festivalového víru som vstúpil až počas jeho utorkového večera (23. 11.), teda po predchádzajúcom koncertnom pondelku a víkende vyhradenom workshopom, a to rovno v okamihu, keď sa podávali – aspoň z hľadiska predpokladanej diváckej atraktivity – tie najvýživnejšie pokrmy. Skupina Faust je už od svojich počiatkov v polovici 70. rokov minulého storočia pokladaná za ikonu nemeckého krautrocku a hoci zaznamenala roky stagnácie a umeleckého útlmu, opäť sa vydala na turné, aby fanúšikov potešila reinkarnáciou albumu Faust IV. To sa napokon podarilo vrchovatou mierou a nešlo iba o akési nostalgické retro, hoci hlavnými nositeľmi náboja celej šou sú, prirodzene, starší páni s dlhými vlasmi a gitarami. O výrazný „facelift“ formácie sa postarali jednak vynikajúce dámy za klávesmi a za bicími nástrojmi, jednak trojica mladých sláčikárov (husle, violončelo, kontrabas) s ozvučením. Epické predstavenie si vyžadovalo väčšie pódium, a tak sa festivalové dianie z obvyklej A4 presunulo o poschodie vyššie do priestorov Majestic Music Clubu. S ochrankou preverujúcou platnosť covid passov, mohutnou ozvučovacou aparatúrou, no najmä s početnou a vekovo veľmi rôznorodou diváckou kulisou mohol NEXT navonok budiť neobvyklý dojem až komerčného podujatia s rozsahom, od ktorého sme si počas pandemických rokov takmer odvykli. No tým lepšie, lebo o dva dni sa ukázalo, že to bude v Bratislave na dlhší čas posledná akcia podobného druhu, a atmosféra v sále mala ešte pred štartom vystúpenia akúsi zvláštnu žičlivosť premiešanú s nadšením z očakávania čohosi veľkého a silného. To napokon aj bolo naplnené. Aranžmán prvej z piesní síce spočiatku budil dojem ľahkej triviálnosti, bola to však súčasť hry, konceptu, ktorý sa postupne rozvíjal, prekonával bežný pesničkový formát a čoraz viac vťahoval publikum do deja. Sláčikárov sa podarilo vynikajúco integrovať do prevládajúceho gitarového zvuku kapely, aranžmány im dali dostatok priestoru na vlastnú kreatívnu realizáciu a priam organické splynutie s ďalšími prvkami, ktoré Faust využíva vo svojej produkcii (sample textov v rôznych jazykoch, experimentálne prístupy k tvorbe zvuku a pod.). Tá mnohovrstvová spleť rôznorodých elementov však mala logickú štruktúru a dobre postavenú dramaturgiu a v konečnom dôsledku dokázala vyvolať silný estetický zážitok v niektorých okamihoch hraničiaci s extázou. Či v tom nejakú rolu zohrala nostalgia, je otázne; pre mňa osobne koncepcia performancie vynikajúco fungovala aj bez nej. Nech žije krautrock!

Druhým veľkým menom večera bol Thurston Moore. Americký gitarista a spevák má za sebou úctyhodnú kariéru tak v oblasti pesničkárskej, ako aj tej experimentálnej, bol zakladajúcim členom rockovej formácie Sonic Youth a ako jedna z ústredných postáv newyorskej scény má na konte spolupráce s menami ako John Zorn, Elliott Sharp, Yoko Ono či Mats Gustafsson, bol členom gitarových ansámblov avantgardného skladateľa Glenna Brancu a účinkoval na nahrávkach troch z jeho symfónií. Na NEXTe vystúpil sólo a jeho set mal zaujímavú dynamiku. Začal totiž svojou pesničkárskou polohou, možno aby sa zavďačil publiku po Faustovi (s ktorým v minulosti takisto spolupracoval), s prehľadnými rytmickými aj tonálnymi štruktúrami a extenzívnymi gitarovými medzihrami. V istom okamihu si však povedal (teda vlastne povedal to aj prítomnému publiku), že prišiel na festival experimentálnej hudby a že by podľa toho mal aj znieť. Nechal teda pesničkárstvo, texty a naratívy tak a po zvyšok predstavenia už len voľne improvizoval, využijúc možnosti, ktoré mu poskytovala paleta gitarových efektov a zosilňovačov. To by samo osebe nebolo veľmi originálne, no Moore presne vedel, aký účinok chce dosiahnuť a ako chce vznikajúcu hlukovú masu modelovať. Zážitok bol skutočne imerzívny až psychedelický, skrátka presne taký, pre aké sa chodí na NEXT. Navyše, Moore dokonale vycítil okamih, v ktorom sa publikum „najedlo“ dosýta. Vedieť pri tomto type hudobnej produkcie v pravý čas prestať, vypnúť aparatúru, pokloniť sa a odísť z pódia je naozaj umením. Prechod od usporiadanosti k chaotickým štruktúram, spontánny a zrejme neplánovaný, nepochybne oslovil aj tých, čo preferujú pesničkovú priamočiarosť.

Trocha inak sa táto binárna opozícia zračila v nasledujúci večer (24. 11.), keď sa dianie na istý čas (už druhýkrát v histórii festivalu) presunulo do bratislavského Veľkého evanjelického kostola. Za hrací pult tamojšieho organu sa posadila švédska organistka, speváčka a skladateľka Anna von Hausswolff, aby priblížila hudbu svojho najnovšieho albumu...

 

Na festivale ďalej účinkovali:

zoskupenie NOISS: Sara Flindt (hlas, elektronika), Ingar Zach (bicie nástroje), David Stackenäs (gitara), Lenka Novosedlíková (viola), Matúš Wiedermann (ozvučená „gilotína“) 

trio Gravetemple

Kim Myhr a hostia (gitara)

Peter Kutin Lukas König alias PLF

Caterina Barbieri Carlo Maria alias Punctum

trio Angststiftung: Martin Burlas, Peter Zagar Martin Karvaš

Barbora Tomášková (experimentálne nástroje) a Rozália Miklášová (husle)

Nicolas Collins (experimentálne nástroje)

trio Aether Ore

 

 

...pokračovanie článku nájdete v čísle 01-02/2022. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.

Aktualizované: 24. 05. 2022
x