Ešte ako študentka VŠMU si debutovala v talianskych operných domoch. Ako si na to dnes spomínaš?
Ako na prvý ozajstný prelom v mojej začínajúcej kariére. Bola to inscenácia Dona Giovanniho, kde som spievala svoju prvú rolu – postavu Zerliny. Dostala som sa do skutočnej reality tvrdej opernej práce, okúsila začínajúci boj s konkurenciou, ale aj skutočnú radosť z maximálne pozitívneho ohlasu publika.

Na doskách našej prvej opernej scény ti výrazný úspech prinieslo účinkovanie v Trelińskeho inscenácii Gluckovej opery Orfeus a Eurydika...
Spolupráca s Mariuszom Trelińskim bola pre mňa veľkým obohatením. Jeho nároky na hereckú prirodzenosť na javisku ma posúvali stále dopredu, za čo som mu nesmierne vďačná. Postava Amora sa rodila z viacerých improvizácií, nechával mi priestor na jej vlastné pochopenie. Myslím, že tvorivý dialóg bol obojstranný, pretože som vďaka tomu dostala ponuku hosťovať v tejto inscenácii aj vo Varšave, z ktorej sme neskôr natočili DVD. Cena Literárneho fondu, ktorú mi udelili za túto malú rolu, bola pre mňa dôkazom, že som odviedla dobrú a poctivú prácu.

Vedela si už v detstve, že sa chceš neskôr venovať opere?
Asi ako päťročná som videla v televízii sfilmovanú operu Carmen s Migenesovou a Domingom v hlavných rolách, ktorá ma veľmi zasiahla. Mama ma považovala za herecký talent, ale bolo jasné, že môj hlas bude vo svojej sile a farebnosti dominantnejší. Preto som popri klasickej dramatickej výchove chodila i na spev do ZUŠ v Šali, kde som vyrastala. Neskôr ma prijali na Konzervatórium v Bratislave do triedy pani profesorky Magdalény Martinčekovej, ktorá vo mne prehlbovala lásku i pokoru k opere, a hlavne vo mne podporovala súčinnosť dramatického a speváckeho vyjadrovania. V štúdiu som pokračovala na VŠMU u pani profesorky Zlatice Livorovej, ktorú považujem za pedagogickú ikonu slovenskej školy operného spevu.

Máš za sebou viacero víťazstiev v súťažiach. Je prvá cena vždy tým najväčším úspechom pre speváka?
Účasť na renomovaných speváckych súťažiach je tvrdou školou, previerkou speváckych i osobnostných kvalít a víťazstvo na takejto súťaži je asi najľahším odrazovým mostíkom. Najdôležitejšie je dostať sa do finále a podať čo najlepší výkon, pretože práve na finálové koncerty prichádzajú intendanti opier a vyberajú talenty do vlastných projektov. Naposledy som bola vo finálovej deviatke Medzinárodnej súťaže Wilhelma Stenhammara v Norrköpingu, vďaka čomu som dostala viaceré ponuky. Najviac sa ale teším na galakoncert v Katare v januári 2011 s dirigentom a šéfom káhirskej opery, Naderom Abassim.

Bojuješ s trémou?
Trému vnímam ako zodpovednosť. Keď som perfektne pripravená, nemám sa čoho obávať. Teším sa na každé stretnutie s divákom, jeho odozva mi pomáha a dokáže ma vyburcovať k ešte lepšiemu výkonu.

Hosťuješ vo viacerých divadlách, spolupracovala si s mnohými uznávanými umelcami. Ktorý z projektov bol pre teba najzaujímavejší?
Jednoznačne Boris Godunov vo Varšave. Je to samo osebe silné dielo a s Trelińského režijnou predstavou vznikla mrazivo dramatická inscenácia. Stvárnila som tam postavu Xenie. Počas skúšobného procesu sme šli všetci do hĺbky postáv, niekedy sme sa vo vypätej dramatickej situácii ocitli až emocionálne obnažení a vďaka takémuto plnému vnútornému nasadeniu som nemala napríklad problém prirodzene sa na scéne rozplakať. Dnes môžem povedať, že spolupráca s Trelińským ma doteraz ovplyvnila asi najviac.

Čo ťa čaká v nasledujúcej sezóne?
Začnem ju v Košiciach svojou obľúbenou Susannou, potom ma čaká séria sólových koncertov v Rakúsku, Katare, Čechách, ale aj na Slovensku. Na jar pokračujem v Národnom divadle Praha v inscenácii Così fan tutte v úlohe Despiny, v Parsifalovi ako Blumenmädchen, v Donovi Giovannim ako Zerlina. Sezóna sa akosi symbolicky uzavrie opäť postavou Susanny, tentokrát v Janáčkovej opere v Brne.

Štúdiá: 1998–2003 Konzervatórium v Bratislave
(M. Martinčeková), 2004–2009 VŠMU v Bratislave (Z. Livorová)

Súťaže: Medzinárodná spevácka súťaž M. Sch.-Trnavského, Trnava – Talent roka do 21 rokov (2000), 3. miesto, Cena Galérie Miró (2002), Súťaž študentov slovenských konzervatórií – 1. miesto (2003), Medzinárodná spevácka súťaž A. Dvořáka, Karlove Vary – 1. miesto, Cena Galérie Miró, Cena A. Kucharského (2004), Medzinárodná spevácka súťaž AsLiCo Como, Taliansko – laureátka (2006), Toti Dal Monte International Singing Competition Treviso, Taliansko – laureátka (2006), Cena Literárneho fondu za rolu Amora v predstavení Orfeus a Eurydika (2009), Wilhelm Stenhammar International Music Competition, Norrköping, Švédsko – finalistka (2010)

Spolupráca: SND Bratislava (Barbarina, Milica, Amor, Esmeralda, Pamina, Papagena, Katarína Cavalieri), Teatro Grande di Brescia, Teatro Sociale di Como, Teatro Fraschini Pavia, Teatro A. Ponchielli Cremona v Taliansku, Opera de Massy vo Francúzsku, Stavovské divadlo v Prahe (Zerlina), ND Praha (Nannetta, Zerlina), Teatr Wielki Varšava (Amor, Xenia), Filharmónia Brno, ŠKO Žilina, Musica Florea, Symfonický orchester v Norrköpingu, Todi Music Fest, Taliansko (2002), galakoncert s P. Dvorským v Štátnej opere Praha (2005), sólové recitály v Amiens, Sarajeve a Brusseli

Aktualizované: 11. 05. 2020
x