Klarinetista SZYMON KLIMA a klavirista DOMINIK WANIA patria k špičkovým predstaviteľom súčasnej improvizovanej hudby. Obaja už počas štúdií cítili potrebu tvoriť vlastnú hudbu priamo na pódiu. S nevyčerpateľnou zásobou sviežich nápadov, brilantnou technikou a vzájomnou empatiou kombinujú prvky klasiky, jazzu či folklóru do sústredeného celku so zmysluplnou výpoveďou. Spolu založili Improvision Quartet, obaja pôsobia aj samostatne vo viacerých zoskupeniach a ako duo nahrali minulý rok vo vydavateľstve Hevhetia album Fantastico.

Vráťme sa na začiatok vašej spolupráce. Kde ste sa spoznali?
SK: Stretli sme sa na turné Capelly Bydgostiensis Robyho Lakatosa asi pred piatimi rokmi. Hrali sme, myslím, Robyho aranžmány štandardov. Hudobne sme si hneď porozumeli, takže sme v r. 2017 založili spoločný projekt Improvision Quartet.

Na Slovensku sme vás mali možnosť počuť v rôznych zoskupeniach, naposledy na košickom festivale Hevhetia ShowCase v lete minulého roka. Skladby, ktoré ste hrali, boli z vášho albumu Fantastico (Hevhetia 2020), na ktorom hráte iba v duu. Ide o improvizovaný album. Ako sa dá „zopakovať“ improvizovaná hudba na pódiu?
SK: Bol to náš prvý koncert s hudbou z tohto CD a, žiaľ, aj posledný. Mali sme naplánované celé turné, ale asi netreba hovoriť, prečo sa zrušilo. Album sme nahrávali ako čistú improvizáciu bez akejkoľvek prípravy. Mohlo by sa zdať, že je ľahké hrať hudbu, ktorú sme už vytvorili a nahrali, ale zistili sme, že je to vlastne oveľa ťažšie a takmer nemožné zopakovať.
DW: Aj keď sme sa snažili priblížiť čo najviac k nahrávke, ak sme chceli ľuďom sprostredkovať rovnaké vibrácie, aké sme albumom vy­tvorili, a priniesť rovnako nápadité hudobné motívy, nemohli sme iba kopírovať samých seba. Začali sme síce rovnako ako na zázname, no počas hrania sme sa dostali niekam inam. Preto sme sa sústredili najmä na sprostredkovanie celkovej nálady CD a skladby mali síce približne rovnaký rámec, ale v detailoch sa líšili.

Po krátkom letnom nádychu sa svet opäť uzavrel. Ako po ďalšom polroku doma vnímate situáciu umelcov v Poľsku?
SK: Od leta som hral iba dva koncerty, jeden v Gdansku so svojím kvintetom a druhý s Improvision Quartet. Som veľmi sklamaný z prís­tupu našej vlády k umelcom. Sme pre nich neviditeľní. Umelci na voľnej nohe nemajú takmer žiadnu štátnu podporu a nemôžu koncertovať. Koncerty som nikdy nevnímal iba ako prejav svojej vášne k hudbe, pre mňa je to kultúrno-vzdelávacia misia, ktorú sa snažím robiť doma aj v zahraničí. Keď čelíte takejto kríze a zrazu zistíte, že žijete v krajine, ktorej vláda má riešenie problémov kultúrneho sektora na poslednom mieste, logicky sa začínate zamýšľať nad tým, či je vaša celoživotná práca pre túto spoločnosť vlastne potrebná. A takýto psychický stav naozaj nepomáha tvorivej energii a chuti pracovať.
DW: Jediná možnosť je hrať online koncerty, ktorých som odohral asi päť-šesť. Ale online koncertov a podujatí je už na internete taký pretlak, že z toho ľudia začínajú byť unavení.

Obaja máte klasické vzdelanie, počas štúdií ste patrili k výrazným talentom svojej generácie a človek by povedal, že máte pred sebou sľubnú sólovú kariéru. Prečo ste sa rozhodli ďalej nevenovať čisto klasickej hudbe?
DW: Nepovedal by som, že to bolo rozhodnutie, bol to prirodzený proces zmeny. Niekedy v druhom alebo treťom ročníku na konzervatóriu som si uvedomil, že sa nechcem striktne držať klasiky, pretože mi neposkytuje toľko voľnosti ako hudba, ktorú som chcel robiť. Naozaj mám veľmi rád jej jazyk a klasická hudba bude vždy súčasťou môjho jazyka, ale jednoducho som nechcel hrať celý život iba „myšlienky“ iných.
SK: Asi pred siedmimi rokmi ma poľská ambasáda v Egypte pozvala hrať koncert s programom z diel Lutosławského v Káhirskej opere. Ale Lutosławski napísal pre klarinet iba jednu skladbu, Tanečné prelúdiá, ktoré majú asi desať minút. Oslovil som preto priateľov jazzmanov a vytvorili sme program z improvizácií na toto dielo. Tým sa to začalo, nejako sa rozchýrila fáma, že už nehrám klasiku, iba jazz a zrazu, ako by...

... pokračovanie článku v čísle 01-02/2021. Časopis si môžete objednať formou predplatného alebo kúpou konkrétneho čísla tu. Teraz aj v PDF tu.

Aktualizované: 08. 03. 2021
x