• 1949 

    maturita na gymnáziu 

  • 1949 – 1953

    Filozofická fakulta UK v Bratislave (hudobná veda, národopis)

  • 1949 – 1954

    Štátne konzervatórium v Bratislave (spev – Anna Korínska, T. Tessler), členka súboru Lúčnica

  • 1951 – 1955

    externá spolupracovníčka Ústavu hudobnej vedy SAV, Oddelenia hudobnej folkloristiky (neskôr Oddelenia etnomuzikológie)

  • 1953 – 2005

    odborná pracovníčka Ústavu hudobnej vedy SAV, dizertačná práca Slovenské hudobné nástroje

  • 1972

    obhajoba kandidátskej práce na tému Etnomuzikologická analýza a klasifikácia (1971)

  • 1974 – 1990

    Sekcia hudobnej vedy Umenovedného ústavu SAV

PhDr. Alica Elscheková, CSc. patrí k popredným predstaviteľom slovenskej etnomuzikológie. Od začiatku svojho pôsobenia na SAV sa venovala regionálnym výskumom ľudovej vokálnej kultúry na celom území Slovenska, ktoré jej poskytli východiskovú základňu k štýlovým analýzam, hodnoteniu a klasifikácii ľudových piesní. Zamerala sa predovšetkým na tradičné formy spevnosti: ,,Orientácia na pieseň ako na jednu zložku tradičnej hudobnej kultúry získala v kontexte formujúcej sa slovenskej etnomuzikologickej školy status samostatnej špecializácie." (Urbancová, 2016)

Je autorkou celého radu odborných príspevkov a štúdií, v ktorých podala systém analýzy a triedenia ľudových hudobných prejavov, publikovaných v domácich i v zahraničných periodikách a zborníkoch, ako napr. Slovenský národopis, Musicologica Slovaca SAV, Hudobný život, Hudobnovedné štúdie, Studia Musicologica, Budapešť, Journal of the International Folk Music Council XVIII, Londýn. K najvýznamnejším prínosom jej práce môžeme zaradiť systematickú monografiu (spolu s Oskarom Elschekom) Úvod do štúdia slovenskej ľudovej hudby I. – III. (1962, 1996), štúdiu Základná etnomuzikologická analýza (1963) či antológia Slovenské ľudové piesne a nástrojová hudba(1980). V jej záujme bol aj výskum viachlasného spevu na Slovensku, v Európe a mimoeurópskych kultúrach. Špeciálnu pozornosť venovala tiež vianočnej hudbe a histórií muzikantských cechov na Liptove  histórie muzikantských cechov na Liptove. Vyčlenila ďalšiu kategóriu hudobného štýlu – (popri historicko-vývinových štýloch a regionálnych štýloch) hudobný štýl viazaný na piesňový druh/žáner (Štýl a piesňové druhy, 1990). 

Alica Elschesková je tiež významnou slovenskou zberateľkou ľudových piesní z oblasti Gemera (1963 – 1969, regionálno-monografický výskum) a Bratislavy a množstvo jej zápisov sa nachádza v Centrálnom archíve ľudových piesní v Ústave hudobnej vedy SAV v Bratislave. Popri štúdiu spievala v Miešanom zbore Československého rozhlasu a vo folklórnom súbore Lúčnica. Bola aktívna aj ako prednášajúca a výsledky svojej vedecko-výskumnej práce pravidelne prezentovala na medzinárodných fórach. Je členkou viacerých vedeckých organizácii (European Seminar of Musicology, Internationale Organisation für Volkskunst, Slovenská hudobná únia, Slovnenská muzikologická asociácia, Slovenská národopisná spločnosť pri SAV, či UNESCO – International Council for Traditional Music) a študijných skupín (Analysis and Systematisation of Folk Music, Musical Instruments, Historical Sources of Traditional Music, Multipart Music). 

x