• 1983 – 1991

    ZUŠ v Topoľčanoch (klavír – Jana Úradníčková)

  • 1991 – 1995

    Konzervatórium v Bratislave, cirkevná hudba (organ – Imrich Szabó, klavír – Svatava Domanská, organová improvizácia – Ján Vladimír Michalko, zborové dirigovanie – Dušan Bill)

  • 1995 – 2004

    korepetítor Detského speváckeho zboru Slovenského rozhlasu v Bratislave

  • 1995 – 2000

    VŠMU, cirkevná hudba a hra na organe (organ – Ferdinand Klinda, klavír – Daniel Buranovský, čembalo – Róbert Grác, organová improvizácia – Ján Vladimír Michalko, zborové dirigovanie – Pavol Procházka a Milan Kolena)

  • 1997 – 2002

     štúdium Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, hudobná veda

  • 1997 – 1998

    študijný pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni, hra na organe (organ – Herbert Tachezi)

  • 1998 – 2002

    pedagóg organovej improvizácie na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave

  • 2002 – 2003

    pedagóg hry na organe na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku

  • 2003

    obhájenie doktorskej rigoróznej práce z hudobnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku

  • 2004

     PhD. na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave

  • od 2004

    pedagóg na Cirkevnom konzervatóriu Nemeckého rádu v Opave 

  • 2006/2007

    pedagóg dejín hudby a filozofických prúdov v hudbe na Ostravskej univerzite

  • 2009 – 2010

    korepetítor Opery a Baletu Sliezskeho divadla Opava

Mário Sedlár, PhD. je slovenský organista, klavirista, pedagóg a hudobný publicista, pôsobiaci v Českej republike v Opave.

 

Študoval hru na organe na bratislavskom konzervatóriu u Imricha Szabóa, na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni u Herberta Tacheziho a neskôr absolvoval Vysokú školu múzických umení v Bratislave v organovej triede Ferdinanda Klindu. Okrem štúdia organa ukončil magisterské štúdium muzikológie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a tiež doktorandské štúdium na Pedagogickej fakulte UK. Umelecký rozhľad a vzdelanie si prehlboval na Medzinárodných akadémiách hudby (u osobností ako Kenneth Gilbert, Jean Guillou, Olivier Latry, Ludger Lohmann, Klaus Eichhorn, Martin Sander a ď.).

 

Bohatá pedagogická činnosť Mária Sedlára začala na Cirkevnom Konzervatóriu v Bratislave a pokračovala na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku (hra na organe), kde tiež obhájil doktorskú rigoróznu prácu z organovej pedagogiky (2003). Od r. 2004 pedagogicky pôsobí a vedie organové oddelenie na Cirkevnom konzervatóriu v Opave (ČR). Príležitostne sa venoval prednáškovej činnosti na organových kurzoch (v rámci Trnavského organového festivalu 1998 – 2000, na Letných organových kurzoch Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku 2002 – 2003, kurzoch duchovnej hudby Biskupstva ostravsko-opavského 2007 – 2010). V školskom roku 2006/2007 prednášal predmet dejiny hudby a filozofické prúdy v hudbe na Ostravskej univerzite. 

 

Ako organista vystúpil na domácich i medzinárodných hudobných akadémiách, festivaloch a súťažiach, napr. Bratislava (laureát), Trnava, Nitra, Piešťany, Žilina, B. Bystrica, Košice, Praha, Brno, Opava (laureát), Varšava, Luxembourg, Zurich, Nurnberg, Karlsruhe, Innsbruck, Gdansk, Raciborz, Lecco, Loretto, Pola de siero, Korschenbroich. Už počas štúdia cirkevnej hudby na konzervatóriu absolvoval organové koncertné vystúpenia vo Francúzsku (Cannes, 1993) a Taliansku (Loretto, 1995). Spolupracoval a koncertne vystupoval so Speváckym zborom Slovenského rozhlasu v mestách na Slovensku (Bratislava, Piešťany, B.Bystrica, Košice a ď.) i v Európe (Francúzsko, Španielsko, Taliansko, Česko, Chorvátsko). Účinkoval v priamych prenosoch Slovenského rozhlasu – Rádio Devín, ako aj Českého rozhlasu – Stanica Vltava (napr. 2002 koncert na zámku Valtice, ČR). Jeho organový koncert z talianskeho kláštora Oropa v júli 2000 vysielalo Radio Vaticana. V roku 1997 premiérovo na Slovensku uviedol organové dielo Maxa Regera: Fantasie und Fuge d-Moll, Op. 135/5 – Original-Fassung a skladbu súčasnej nemeckej autorky Adriany Hölszky: „Und ich sah´, wie die gläsernes Meer mit Feuer gemischt“ a v r. 2000 Rheinbergerov Koncert g mol pre organ a orchester č.2, Op. 177.

 

Ako komorný hráč spolupracoval s vokálnymi i inštrumentálnymi sólistami ako Jana Pastorková, Helga Varga Bachová, Zuzana Fišerová, Lucie Korbelová, Alexander Jablokov, Jaroslav Pehal, Marian Žuk-Olszewski, Andrea VizváriMartin Babjak, Ľubica Vargicová, Iveta Matyášová, Rastislav Suchan, Jakub Černohorský, Georgij Agratina, Alexander Vovk, Katarína Jorda Kramolišová, Ludmila Ramíková, Vendula Černá a ďalší. Vystupoval tiež s viacerými slovenskými a českými orchestrami (so Slovenskou filharmóniou, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Janáčkovou filharmóniou Ostrava, The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir), zbormi (Lúčnica, Musica Vocalis, Pressburg Singers, Laudate Dominum a ď.), a s dirigentmi Vladimírom Válkom (ČR), Romanom Válkom (ČR), Jiřím Šimáčkom (ČR), Christianom Gauschom (Nemecko), Keithom Brionom (USA), Leošom Svárovským (ČR), Branislavom Kostkom, Jankou Rychlou, Dušanom Štefánkom, Ivanom Anguelovom (Rakúsko), Zsoltom Nagyom (Maďarsko), Jakubom Žídkom, Jiřím Šikulom (ČR) či Kremenou Pešakovou (Bulharsko/ČR).

 

Pravidelne uverejňuje odborné články, recenzie a umelecké kritiky v časopise Adoremus – Adoramus Te (člen redakčnej rady od 2000), Varhaník, Slovenská hudba a Hudobný život

 

...interpret ukázal zkušenost koncertního, technicky zdatného hráče, který rozumí obsahu hudby a dokáže jí působivě rozespívat, zvlášť v lyrických místech. Mário Sedlár nabízí umění mocného výrazu, jehož přirozenost, spojena s vytvářením hudebního napětí nemá nic společného s okázalostí nebo prázdnou virtuozitou.“ (Wiesnerová, Markéta: Organ Romantic in Opava. In: Harmonie 2010, č.6, s. 54-55.)

x