• 1970 – 1972

    Konzervatórium Košice (spev)

  • 1972 – 1976

    Pražské konzervatórium (kompozícia – Ján Bartoš; spev)

  • 1976 – 1981

    HAMU Praha (kompozícia – Jiří Pauer)

  • 1982 – 1985

    HAMU Praha – interná umelecká ašpirantúra v odbore skladba

  • 1988 – 1990

    Musikakademie Basileji – stáž v elektroakustickom štúdiu

  • 1985 – 1992

    odborný asistent na HAMU na katedre skladby

  • 1993 – 2010

    docent na HAMU na katedre skladby

  • od 2011

    profesor na HAMU na katedre skladby

  • od 2013

    profesor skladby na Akadémii umení v Banskej Bystrici

Filasova hudobná reč sa v mnohých ohľadoch  opiera o klasicko-romantický ideál európskej hudby. Zároveň jej však nechýba vlastná invencia a svojrázny charakter. Výraznou a spevnou melodikou vo svojich dielach Filas odráža  svoju celoživotnú fascináciu operou. V harmónii hľadá krásu. Inštrumentáciou vytvára kontext, špecifický hudobný výraz a farebnosť.

Šťastná, P. Záhořovo lože, aneb Vykoupení. In: Harmonie. Klasická hudba, jazz a world music. Február 2023, s. 77.

x