Program
Koncert v Leviciach
Účinkujúci:
- Gabriela Beňačková– soprán
- Lubomír Brabec– gitara
Diela:
-
Giulio Caccini
(1550 – 1618)
-
Amarili, mia bella
-
-
Giovanni Battista Pergolesi
(1710 – 1736)
-
Tre Giorni
-
-
Giuseppe Giordani
(1751 – 1798)
-
Caro Mio Ben
-
-
Fernando Sor
(1778 – 1839)
-
Etuda in E, op.6/11
-
-
Fernando Sor
(1778 – 1839)
-
Variácie na Mozartovu tému, op. 9
-
-
Georg Friedrich Händel
(1685 – 1759)
-
Lascia ch´io pianga, ária z 2. dejstva opery Rinaldo HWV 7
-
-
Lubomír Brabec
-
Pocta sv. Jánovi Pavlovi II.
-
-
César Franck
(1822 – 1890)
-
Panis angelicus
-
-
Joaquín Turina Pérez
(1882 – 1949)
-
Homenaje a Tárrega (Garrotin y Soleares)
-
-
Andrew Lloyd-Webber
-
Pie Jesu
-
-
Anonym
-
Dormi Jesu
-
-
Antonín Dvořák
(1841 – 1904)
-
Měsíčku na nebi hlubokém, ária Rusalky z 1. dejstva rovnomennej opery
-
Vstupné:
- 10,-, 8,- Eur
Lubomír Brabec a Gabriela Beňačková
Vravievame často, že všetko na svete musí byť prvý raz; hudobný dejepis v tomto smere tvrdí, že Giulio Caccini je autorom prvej opery. O hodnovernosti tohto faktu však možno pochybovať; v jeho čase totiž vznikali stovky takzvaných „monódií“ pre vokál a basso continuo - ktovie, ktorá z nich bola súčasťou akejsi scénickej alegórie. Giovanni Battista Pergolesi aj pomerne dlhý čas po Caccinim umne narábal s princípom monódie; už ju však obohacoval prepracovaným viachlasom. To isté platí o slávnej ľúbostnej árii Tommasa Giordaniho a o áriách z oratórií a opier Georga Friedricha Händla; afektívna ária Lascia ch’io pianga sa stala legendárnym operným číslom. Piesňové útvary a árie ostávajú v centre pozornosti hudobníkov dodnes; často ide o prejav duchovných emócií v sakrálnej hudbe (César Franck, Andrew Lloyd Weber, anonym), alebo o spôsob vyjadrenia skrytých emócií a vášní (ária Rusalky). Partnerom speváka, či zboru býval často gitarista; nielenže sprevádzal vokálne diela harmonickým podkladom, ale často sa sám prezentoval virtuóznymi číslami v dielach Fernanda Sora, Joaquína Turinu a v prípade skvelého Lubomíra Brabca aj vlastnými kreáciami.