Pro musica nostra Thursoviensi

15. 06. 2025 – 21. 06. 2025

Program

Kysucké Nové Mesto: Enikö Ginzery & Michael Metzler

Sobota 21. 06. 2025 o 18:00

Kostol Nepoškvrneného počatia Panny Márie, Kysucké Nové Mesto

Komenského 1157, Kysucké Nové Mesto

Zobraziť na mape

Účinkujúci:

Diela:

  • Hildegard von Bingen

    (1098-1179)

    • O Virtus Sapiantae

  • Hildegard von Bingen

    (1098-1179)

    • Aleluia Modo VI

  • arabsko-andalúzska pieseň

    • Lamma Bada

  • Sefardská pieseň

    • Por Que Llorax Blanca Nina

  • Guillaume de Machaut

    (1300 – 1377)

    • Chanson Baladée

  • Guillaume de Machaut

    (1300 – 1377)

    • Loyaute que point ne delay

  • Guillaume de Machaut

    (1300 – 1377)

    • Douce Dame jolie

  • Anonym (4. stor.)

    • Saltarello

  • Gilles Binchois

    (1400 – 1460)

    • Triste Plaisir

  • Michael Metzler

    • Samai - Improvizácia

  • Miskaali Hemdemi Celebi

    (? - 1658)

    • Acem Pesrev

  • Anonym (17. stor.)

    • Kajóniho kódex (1634-1671)

      • Chorea
        Proportio
        Tanec
        Pieseň manželky vojvodu z Lupuj
        Tanec od Apora Lázára

  • Anonym (18. stor.)

    • Linusova zbierka

      • Saltus Slavonicus
        Saltus Singar

  • Anonym (18. stor.)

    • Rukopis Barcelona (1764)

      • Folias de Espana pre Salterio

  • Anonym (18. stor.)

    • Uhrovecká zbierka (1730)

      • Bujdosó nóta
        Hungaricus 7
        Melodie-Hungaricus 35

Vstupné:

  • dobrovoľné
Foto: Enikö Ginzery © AmelieLosier

Enikö Ginzery © AmelieLosier

i

Con Tympano et Psalterio

 

Je všeobecne zaužívaným pravidlom hudbu deliť na „sakrálnu“ a „svetskú“. Veľké dejiny novodobejšej hudby v zásade rešpektujú tento typ kategorizácie. Pri prienikoch do hudby dávnejších čias (stredovek a včasné renesancia) však podobný prístup môže spôsobovať polemiku. Gregoriánsky chorál je symbolom najvčasnejšieho kresťanského umenia; je však hudbou „sakrálnou“? Veď vznikal v utajení kdesi v katakombách Ríma a jeho zmyslom bolo uvoľniť priestor duchovnej ľudskej sile v boji proti krutosti. Hudobné žánre v nasledujúcom vývoji (de Machaut, Binchois) síce často siahli aj k svetským a často pomerne pikantným textom, ich duchovný účinok je však rovnako intenzívny ako v prípade liturgických spevov. V popredí je duchovná sila hudby...

x