Program
IN MEMORIAM LADISLAV KAČIC / PODOLÍNEC – SV. JUR, CHRÁMOVÉ ÁRIE A CONCERTI PIARISTOV
Účinkujúci:
-
Musica aeterna [profil telesa]
(SK)
Peter Zajíček – husle, umelecký vedúci
Lenka Kusendová Máčiková - soprán
Michal Klas – husle
Michaela Čibová – violončelo
Ján Prievozník – violone
Peter Guľas – organ
Diela:
-
-
Concerto á 3, č. 10 C dur*
-
I. Allegro
II. Grave
III. Presto e spirituoso
-
-
-
Johann Adolf Hasse
(1699 – 1783)
-
Flate venti Zephyrini*
-
Allegro affetuoso
-
-
-
-
Concerto á 3, č. 6 F dur*
-
I. Allegro
II. Grave
III. Presto
-
-
-
-
Concerto č. 3 d mol*
-
I. Largo
II. Allegro
III. Largo
IV. Allegro
-
-
-
Johann Adolf Hasse
(1699 – 1783)
-
Ubi Jesu qui es cis*
-
Andante
-
-
-
-
Concerto č. 2 e mol*
-
I. Allegro
II. Grave e spicco
III. Allegro
-
-
-
-
Concerto č. 7 g mol*
-
I. Possato e adagio
II. Allegro
III. Grave
IV. Presto e spirituoso
-
-
-
Antonio Caldara
(1670 – 1736)
-
Haec est Regina virginum
-
I. [Andante]
II. Allegro
-
-
-
-
Concerto č. 4 G dur*
-
I. Allegro
II. Grave
III. Presto
-
-
-
Jan Josef Ignác Brentner
(1689 – 1742)
-
Hoste devicto, op. 1/6 (Harmonica duodecatometria ecclesiastica, op. 1)
-
Allegro
-
-
Vstupné:
- vstupné dobrovoľné
Lenka Máčiková, soprán
Árie a výber z 11 anonymných Concerti venovaných v roku 1749 P. Ferdinandom Pankiewiczom a S. Caecilia SchP.
Zbierka hudobnín, uložená v Štátnom archíve v Bratislave – pracovisko Archív Modra (Zbierka hudobnín piaristických kláštorov Svätý Jur a Podolínec), patrí k najvzácnejším hudobno-historických fondom na Slovensku. Obsahuje aj niekoľko rukopisov zo 17. storočia. V staršej literatúre sa s Podolíncom spája aj pomenovanie „slovenský Oxford“. O kvalite hudby z 18. storočia svedčia početné inštrumentálne skladby, symfónie, triové sonáty významných európskych skladateľov. Významné miesto v repertoári mali aj koncerty pre ansámblové zoskupenia. P. Ferdinand Pankiewicz a S. Caecilia SchP. venoval Podolíncu v roku 1749 zbierku 11 anonymných Concerti, ktoré by mohli pochádzať aj od neho. Výber nich zaznie v novodobej premiére spolu s originálnymi vokálnymi dielami, pochádzajúcimi rovnako z hudobnej zbierky piaristov.
*novodobé premiéry
_____
VSTUPNÉ DOBROVOĽNÉ
_____
UMELCI
LENKA KUSENDOVÁ MÁČIKOVÁ (soprán) – už ako študentka VŠMU získala 1. miesto na Medzinárodnej súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch. Je držiteľkou ceny Literárneho fondu za postavy Amora (Gluck: Orfeus a Eurydika v SND) a Despiny (Mozart: Cosi fan tutte v ND v Prahe). Úspešne hosťovala v Národnej opere vo Varšave, na festivale Pražská jar, v Taliansku (Como, Brescia, Pavia, Cremona), Francúzsku (Nancy, Angers, Nantes), Katare, Štokholme, Sarajeve a i. Ako Zerlina sa predstavila na jednom z najprestížnejších operných festivalov sveta v Glyndebourne. Pravidelne spolupracuje s Národným divadlom v Prahe, s ktorým absolvovala turné v Japonsku ako Pamina z Mozartovej Čarovnej flauty. Na tejto scéne debutovala v roku 2014 v hlavnej postave Janáčkovej opery Liška Bystrouška v réžii Ondřeja Havelku. V spolupráci s týmto režisérom naštudovala postavu grófky Clarice v barokovej opere G. Scarlattiho Dove è amore è gelosia. V Slovenskom národnom divadle v posledných rokoch hosťovala ako Pamina v Mozartovej Čarovnej flaute, prvá žienka v Dvořákovej Rusalke, i ako Júlia v rodinnej opere Rozprávka o šťastnom konci P. Zagara. V roku 2017 naštudovala v SND postavu Mirindy z Vivaldiho opery Arsilda (Collegium 1704, V. Luks, réžia D. Radok), ktorá získala ocenenie Dosky za najlepšie predstavenie sezóny. V tejto úlohe sa predstavila v viacerých európskych operných domoch (Luxemburg, Lille, Caen, Versailles). Koncertne účinkovala s J. Carrerasom v pražskej O2 Aréne a R. Vargasom v Smetanovej sieni Obecného domu v Prahe.
_____
Peter ZAJÍČEK (husle) – hru na husliach študoval na Konzervatóriu a VŠMU v Bratislave, zúčastnil sa viacerých majstrovských kurzov zameraných na interpretačnú prax starej hudby. Je umeleckým vedúcim a koncertným majstrom súboru Musica aeterna, s ktorým popri početných koncertoch v Európe i zámorí realizoval aj úspešné CD nahrávky, viaceré z nich získali prestížne zahraničné ocenenia. Do roku 2023 bol predsedom občianskeho združenia Centrum starej hudby, ktoré pod jeho vedením založilo v Bratislave dnes už úspešnú tradíciu medzinárodného festivalu Dni starej hudby. V súčasnosti je jeho čestným predsedom. Pedagogicky pôsobí na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, na Univerzite Komenského v Bratislave, prednášal na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave a intenzívne sa venuje aj muzikologickému bádaniu, ktorého výsledky prezentoval nielen na vlastných koncertných projektoch, na nahrávkach, ale aj na prednáškach v Bratislave, Paríži, Norimbergu, Viedni, Münsteri, Granade, Prahe, Brne, Katoviciach, Buenos Aires... Úzko spolupracoval s Centrom barokovej hudby vo Versailles a so spoločnosťou barokového tanca L‘Eventail. Ako sólista a umelecký vedúci súboru Musica aeterna spolupracoval prakticky so všetkými významnými interpretačnými osobnosťami starej hudby a ako hosť viedol súbory v USA, Francúzsku, v Rakúsku, v Česku a i. V roku 1997 bol spoluzakladateľom hudobného združenia Albrecht Collegium a v roku 1999 založil súbor Miméza, neskôr Festivalový orchester Apollo. Je autorom prvej publikácie v slovenskom jazyku o interpretácii husľovej hudby 17. a 18. storočia a odbornej publikácie Francúzsky husľový fenomén 1. polovice 18. storočia. V ostatných rokoch sa venuje uvádzaniu komorných opier zo 17. a 18. storočia a duchovných vokálno-inštrumentálnych diel. V zahraničí je vyhľadávaným koncertným majstrom a lektorom v oblasti interpretácie starej hudby. V roku 2017 mu Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky udelilo Cenu ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2016 za prínos v oblasti oživovania notových hudobných pamiatok viažucich sa k územiu Slovenska, za dlhoročnú umeleckú činnosť na poste umeleckého vedúceho súboru Musica aeterna a osobnostný vklad ako umeleckého riaditeľa a organizátora festivalu Dni starej hudby.
_____
Súbor pre starú hudbu MUSICA AETERNA vznikol v roku 1973 z iniciatívy prof. Jána Albrechta. Musica aeterna hrá od roku 1989 na dobových nástrojoch zo 17. a 18. storočia, resp. na ich kópiách. Európska hudba a hudba stredoeurópskej a slovenskej proveniencie 17. a 18. storočia je ťažiskom repertoáru súboru, ktorý bol od roku 1986 do februára 2005 organizačne včlenený do Slovenskej filharmónie. Umeleckým vedúcim je Peter Zajíček.
Popri koncertoch na Slovensku účinkuje Musica aeterna pravidelne v zahraničí, pričom zvlášť treba zdôrazniť dlhoročnú spoluprácu s Centrom barokovej hudby vo Versailles, ďalej vystúpenia na významných hudobných festivaloch ako napríklad Festival van Vlaanderen, Holland Festival of Early Music Utrecht, Festival Wiener Klassik, Régi Zenei Napok Sopron, České mezinárodní slavnosti staré hudby Praha, Pražské jaro, Bach-Tage Berlin, Dni starej hudby Bratislava, Bratislavské hudobné slávnosti, Swedish Baroque Festival Malmö, Barockfest Münster, Festival d´Sablé, tri umelecké zájazdy v USA, opakované hosťovania v Španielsku a celý rad ďalších, ako Portugalsko, Argentína atď. So súborom pravidelne spolupracujú významníšpecialisti pre starú hudbu ako Christophe Coin, Paul Colléaux, Paul Goodwin, Peter Harvey, Edward Higginbottom, John Holloway, Jan Kleinbussink, Catherine Mackintosh, Charles Medlam, Siegfried Pank, Andrew Parrott, Christoph Rousset, Simon Standage, Stephen Stubbs, Melvyn Tan, Olivier Schnebeli, John Toll a iní. Z doteraz viac ako 25 CD nahrávok súboru viaceré získali mimoriadne ocenenia, napríklad Diapason d´Or v roku 1994, 1995 a 2002 za komplet Concerti grossi Georga Muffata, Classical Awards – MIDEM 2003 v Cannes v kategórii vokálna hudba 17. a 18. storočia nahrávka Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenku. Rada Konferencie biskupov Slovenska udelila súboru v roku 2006 cenu Fra Angelica za osobitý prínos kresťanských hodnôt v kultúre na Slovensku. Medzinárodná kritika vysoko hodnotí umelecké výsledky súboru a zaraďuje ho medzi najlepšie telesá svojho druhu v Európe.