Aktuálne

Hudobný život 09/2022

Z obsahu vyberáme:

ROZHOVORY: M. Bajuszová, L. Vítková, E. Rothenstein, REPORTÁŽ: Bratislavský chlapčenský zbor na sústredení, HISTÓRIA: Počiatky skladateľskej kariéry Ralpha Vaughana Williamsa, AURIS INTERNA: Oslobodzovanie zvuku z pút hudby, HUDOBNÉ DIVADLO: Salzburské slávnosti, Rossini Opera Festival v Pesare, KONCERTY, FESTIVALY, SPRAVODAJSTVO: Gitarový festival J. K. Mertza, Hortus artis, Viva Musica!, Hudba na radnici (Trnava), Slovenské historické organy 2022, Výber z Pražského jara, Forrest Czech Republic, POVIEDKA: Stretol som chlapca, čo sa do mňa zbláznil, RECENZIE CD ALBUMOV

V titulnom rozhovore nášho septembrového čísla pripomína klaviristka Magdaléna Bajuszová, že nie pre každého bola pandémia obdobím tvorivého rozkvetu a že po návrate na pódiá si uvedomila, ako sa jej v tých časoch podarilo vzdialiť od krásna. V jej konštatovaní sa nájdeme iste mnohí. Okrem pripomenutia, že dnes žijeme opäť dobu koncertnú a že to nie je samozrejmé, prinášajú odpovede jednej z najdobrodružnejších slovenských klaviristiek aj fascinujúcu sondu do myslenia a prežívania interpreta. V štádiu prípravy – v ktorom je Bajuszová vždy v hlbokom intelektuálnom ponore –, ale aj doslova v priamom prenose na pódiu, v bezprostrednej konfrontácii s časom zastaveným hudbou. Krok za krokom nás sprevádza jednou zo svojich posledných „extrémnych“ dramaturgických výziev – naštudovaním kompletného klavírneho diela Alexandra Albrechta.

Česká skladateľka, improvizátorka a performerka Lucie Vítková, aktuálne pôsobiaca v New Yorku, zasa odhaľuje svet hudby stierajúcej rozdiely medzi tvorbou a interpretáciou. Potreba neuzatvárať sa do jednej identity sa prelína aj do jej života mimo pódia.

Bratislavský chlapčenský zbor oslavuje štyridsiatku a je to informácia paradoxná, keďže v ňom neustále prúdi dokola sa obnovujúca mladá krv. Jeden jeho pracovný prázdninový deň sme zachytili slovom i obrazom.

Hudbu Ralpha Vaughana Williamsa veľmi nepoznáme, o to viac teší text Davida Conwaya o dôležitých skorých dielach tohto hľadača „anglickosti“ v hudobnej tvorbe.

Potešiteľný je aj fakt, že naďalej informujeme o neprerušenom hudobnom živote na pódiách – ponúkame recenzie veľkých domácich festivalov ako Slovenské historické organy či Gitarový festival J. K. Mertza, ale aj analýzy operného diania na exkluzívnych zahraničných pódiách v Salzburgu a v Pesare.

Ak listujete časopis pri dobrej káve, nezabudnite na našu poslednú stránku. Ďalšia poviedka Vandy Rozenbergovej, písaná na objednávku Hudobného života, garantuje príjemné uvoľnenie.

„Človek nesmie ostať stáť, mal by sa stále niečo učiť,“ hovorí v rozhovore jazzový saxofonista a skladateľ Erik Rothenstein, neustále objavujúci nové, nielen hudobné, svety.

Verím, že veľa nového objavíte aj pri čítaní Hudobného života s číslom 9.

Andrea Serečinová

Články

x