Aktuálne

Hudobný život 11/2024

Aktuálne: Démon ideologických kritérií (I. Valentovič), Rozhovory: Sedem a pol dekády domu hudby... (Ľ. Čekovská) – Organizovanie koncertov ako otázka šťastia (M. Šálek), Reportáž: Manchester ako pupok (hudby) sveta, Hudobné lokality: Ako sa žije v hudobnej veľmoci, Auris interna: O svete spevavcov, Z organového kokpitu: Bayreuth pre organistov, Koncerty: Slovenská filharmónia – Štátna filharmónia Košice – Bratislavské hudobné slávnosti – ŠKO – Hudobná sieň Dvorana – Konzervatórium P. Dvorského – Ensemble Ricercata..., Hudobné divadlo: Loline „hříšné botky“ si podmanili Ostravu (Ostrava) – Pucini na slovenských javiskách nespí, Jazzové laboratórium: Augustín „Gusto“ Riška: Siluety, Poviedka: V. Rozenbergová: Elégia pre trombón, Recenzie CD

"Bolo by popretím základnej myšlienky nášho festivalu a proti jeho duchu, ktorý sa zrodil z étosu novembrovej zmeny, z autentickej túžby po duchovnej a fyzickej slobode, ak by som nekonštatoval, že dnes zažívame otvorenú reštauráciu metód, ktorými si politická moc – za výdatnej pomoci mocenských nástrojov – s nebývalou bezohľadnosťou, cynizmom a potešením nárokuje byť jediným a konečným arbitrom kultúrnych, umeleckých (estetických) hodnôt a etických noriem života.“ Slová Igora Valentoviča, riaditeľa Hudobného centra, ktoré vydáva náš časopis, v programovom bulletine nedávno skončeného festivalu Melos-Étos tnú do živého. Vzhľadom na aktuálnosť textu v kontexte 25. výročia Nežnej revolúcie a niekoľkomesačné neutíchajúce turbulencie v slovenskej kultúre prinášame text v plnom znení (s. 2).
Život však plynie a (zatiaľ) aj v kultúre míňame pozitívne míľniky, ktoré sa snažíme v Hudobnom živote zachytávať s odbornou erudíciou, pútavo a (ešte stále) aj v atraktívnej tlačenej verzii, ku ktorej nám stále častejšie adresujete nadšené reakcie. Každá nás veľmi povzbudzuje, ďakujeme...
V Slovenskej filharmónii sme si všimli nielen 75. výročie, ale najmä objednávku nového diela Ľubice Čekovskej Dom hudby v siedmich obdobiach, ktoré sa stalo míľnikom, pokiaľ ide o zákulisie jeho vzniku. Okrem filharmónie stoja za objednávkou aj dvaja súkromní partneri, čo je v systéme absentujúceho sponzorského zákona mimoriadne záslužným činom (recenzia koncertu – s. 9, rozhovor – s. 24). Tiež ďakujeme...
Britský Manchester sa koncom októbra stal centrom „hudby sveta“ a Hudobný život bol pri tom. Najväčšia medzinárodná platforma pre world music, hudobný veľtrh WOMEX, oslavoval 30 rokov hudby kypiacej životom, naplno načierajúcej zo žriediel hudobnej Zeme a premiešavajúcej jej vody v najrôznejších kombináciách a pomeroch. Bol to zážitok... (s. 13)
Opäť si všímame koncerty, dianie v hudobnom divadle doma i v zahraničí, recenzujeme nové nahrávky. V rozhovore so známym bratislavským hudobným organizátorom Matejom Šálkom poodkrývame zákulisie vzniku neklasických koncertov a festivalov s atraktívnou zahraničnou účasťou (s. 28). Tým, ktorí sa chcú hlbšie vnoriť do jazzovej problematiky, ponúkame opäť Jazzové laboratórium (s. 31) a tým, ktorí s hudbou radi vzlietnu vyššie na krídlach literárnej fantázie aj ďalšiu hudobnú poviedku písanú pre Hudobný život od Vandy Rozenbergovej.
Tešíme sa na vás v decembri, ďakujeme!

Andrea Serečinová

Články

x