-
1961
absolvovala štúdium hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave
-
1963 – 2004
pedagogička na Filozofickej fakulty UK v Bratislave (hudobná veda)
-
1968 – 1971
redaktorka časopisov Slovenská hudba a Hudobný život
-
1969
PhDr.
-
1980
hodnosť CSc.
-
1984
tzv. menovacia docentúra na Filozofickej fakulte UK v Bratislave
-
1999
riadna docentúra na Masarykovej univerzite v Brne, 2001 inaugurácia na tej istej univerzite (Univ. Prof. v odbore muzikológia)
-
1991
spoluzakladateľka medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos a vedecký garant sympózia v jeho rámci, editorka periodického nemecko-slovenského zborníka
-
2004 – 2008
vedecká pracovníčka Centra výskumu HTF VŠMU
Prof. PhDr. Naďa Hrčková, CSc. je slovenská muzikologička, hudobná publicistka, vysokoškolská pedagogička a organizátorka. Vychovala desiatky absolventov hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde aj sama študovala, je spoluzakladateľkou festivalu súčasnej hudby Melos-Étos, organizátorkou viacerých muzikologických konferencií a autorka vedeckých štúdií a monografií. Vedecky sa zaoberala najmä starou hudbou, hudbou 20. storočia, slovenskou hudbou, teóriou hudobnej kritiky a estetikou.
Okrem pedagogickej práce bola redaktorkou časopisov Slovenská hudba a Hudobný život. Ako kritička hudobnej avantgardy 60. rokov, bola po roku 1968 pre “nesprávne estetické názory” vyškrtnutá zo Zväzu slovenských skladateľov a dostala zákaz publikačnej činnosti.
Po politickom prevrate v roku 1989 rozvinula Naďa Hrčková medzinárodné aktivity, zúčastnila sa na sympóziách v Brne, Ľubľane, Varšave, Krakove či Vilniuse. Publikovala viacero štúdií v prestížnych medzinárodných zborníkoch a publikáciách a prednášala tiež v Katoviciach, Rheinsbergu, Viedni a v Hamburgu.
V roku 1991 sa ako vedecký garant sympózia pri festivale Melos-Étos sformovala Medzinárodná pracovná skupina Nová hudba/Arbeitsgruppe Neue Musik (Naďa Hrčková, Vladimír Bokes; Bratislava, Jaroslav Šťastný; Brno, Tomáš Horkay; Košice, Maria Kostakeva; Essen, Elžbieta Szczepańska – Lange; Warszawa, Mieczyslaw Tomaszewski; Kraków, Hartmut Krones; Viedeň, Frieder Reininghaus; Kolín nad Rýnom, Danuta Gwizdalanka; Kolín n.Rýnom/Poznaň, Helmut Loos; Lipsko, Tibor Tallián; Budapešť). Zo sympózia vydávali trojjazyčný, nemecko-anglicko- slovenský zborník a neskôr začali vychádzať Texty pre súčasnú hudobnú kultúru v edičnom rade Slovenskí skladatelia I. – III. Tieto obsahovali štúdie a portréty o súčasnej hudbe a popredných slovenských skladateľoch a sociologickú sondu o situácii skladateľského povolania na Slovensku. Hrčková bola aj editorka internetovej revue Melos, texty o súčasnej hudobnej kultúre spomínanej pracovnej skupiny.
Svojimi kritikami a článkami prispievala do časopisov Hudobný život, Slovenská hudba, Literárny týždenník, Dialóg, Kultúrny život, Hudební rozhledy, Opus musicum, Národná obroda, Nové slovo, SME a ďalších. Po roku 2002 realizovala ako hlavná autorka a editorka rozsiahly viaczväzkový (7 dielov) projekt dejín jednotlivých epoch európskej hudby od stredoveku po súčasnosť (s CD s hudobnými ukážkami). Popri európskych kapacitách sa na ňom podieľajú aj českí autori a vychádza aj v češtine.
V roku 2023 získala Cenu Jozefa Kresánka za svoje celoživotné dielo.