• 1948

    maturita

  • 1948 – 1953

    štúdium na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (hudobná veda a estetika) u Konštantína Hudeca, Jozefa Kresánka, Zdenka Nováčka, dizertačná práca Slovenská neuma a nota choralis v období cirkevného feudalizmu (PhDr.)

  • 1953 – 1989

     odborný pracovník Ústavu hudobnej vedy SAV; 1953 – 1973 Oddelenie hudobnej histórie

  • 1973 – 1979 

    Sekcia hudobnej vedy Umenovedného ústavu SAV; 1988 – 1989 vedúci 

  • 1988 – 1989

     externý pedagóg na VŠMU a Filozofickej fakulte UK v Bratislave

PhDr. Richard Rybarič, CSc. bol slovenský muzikológ, hudobný publicista, editor a vysokoškolský pedagóg. V centre jeho celoživotnej práce bola oblasť hudobnej histórie, ktorú charakterizovala výnimočná šírka záberu. Richard Rybarič sa zaoberal hudobnou kultúrou Veľkej Moravy, hudobnou medievalistikou, renesančnou a barokovou hudbou až po hudbu 19. storočia.

 

Jeho štúdie o významných slovenských hudobníkoch, akými boli Ján Šimrák, Samuel Capricornus, Štefan Monetarius-Cremnicianus, Zachariáš Zarevutius či Ján Kusser st., sa stali vzorovými vedeckými monografiami slovenskej hudobnej historiografie. Využil v nich praktické skúsenosti z vlastnej bádateľskej archívnej práce so slovenskými prameňmi, ktoré zúročil spolu s bohatými poznatkami zo sústavného štúdia zahraničnej odbornej literatúry v knižnej publikácii Vývoj európskeho notopisu (Opus, Bratislava 1982), obohatenej ukážkami transkripcie prameňov slovenského pôvodu.

 

Vrcholným pilierom jeho vedeckého bádania sa stal projekt Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku, ktorý formuloval v spolupráci so svojimi kolegami na pôde SAV začiatkom 80. rokov a prakticky ho predložil v jedinečnej pôvodnej syntetickej knižnej publikácii Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku I. Stredovek, renesancia, barok (Opus, Bratislava 1984).

 

Venoval sa aj riešeniu teoretických problémov hudobnej historiografie – vypracoval modernú koncepciu slovenskej hudobnej historiografie založenú na univerzalistickom a kulturologickom chápaní hudobnej vedy ako filozoficko-historickej disciplíny. Vo svojej poslednej syntetickej práci predložil vlastnú systematiku hudobnej historiografie, charakteristiku jej subdisciplín a vedeckých metód.

 

Richard Rybarič napísal okolo 250 vedeckých štúdií, kapitol v knižných monografiách, článkov, hesiel do encyklopédií, prednášok, referátov, recenzií, kritík a úvah do rôznych slovenských i zahraničných (nemeckých, maďarských, poľských, českých a i.) vedeckých zborníkov a časopisov. Bol autorom publicistických scenárov a spolupracoval na viacerých rozhlasových a televíznych hudobných reláciách.

 

Bol členom niekoľkých slovenských a medzinárodných muzikologických rád; vedeckej rady kongresu Musica Antiqua Europae Orientalis, vedeckej rady maďarsko-slovenskej edície Musicalia Danubiana a spoločností International Musicological Society a Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie. 

 

Rybarič bol vedeckým redaktorom a pravidelným prispievateľom do najvýznamnejších slovenských muzikologických zborníkov a časopisov: Hudobnovedný sborník, Hudobnovedné štúdie, Musicologica Slovaca, Hudobný archív, Slovenská hudba a bol tiež vedeckým redaktorom notovej edície Stará hudba na Slovensku.

 

Dlhé roky prednášal na Filozofickej fakulte UK v Bratislave a VŠMU a vychoval tak niekoľko generácií nových muzikológov.

Za svoju prácu získal viacero ocenení


(S úpravami použitý text od PhDr. Janky Petőczovej, CSc.)

x