Pre materské školy

AKO VETRÍK ROZFÚKAL PÍŠŤALKY A ROZTANCOVAL DETI

 

Projekt je určený pre deti materských škôl. Je prehliadkou dychových nástrojov (zobcová a priečna flauta, klarinet, saxofón), pri ktorej sa deti interaktívnym zapájaním sa do diania hudobného programu zoznámia s ich zvukom, a uvedomia si rozdiel medzi dychovými a inými hudobnými nástrojmi. Skúsení lektori sú zohratý tím zložený z profesionálnych umelcov a tanečno-pohybového terapeuta. Pod ich vedením budú deti spievať, tancovať, rytmizovať, odpovedať na otázky nadväzujúce na príbeh o hudobných nástrojoch, a pomocou všetkých rôznorodých aktivít zistia, ako môže hudba vplývať na telo a pohyb, či náladu. Zaujímavým prvkom je aj možnosť zblízka si prezrieť a asistovať pri skladaní a rozkladaní všetkých prezentovaných dychových nástrojov. 

 

Minutáž: max. 40´

 

Erik Rothenstein je známy slovenský saxofonista, skladateľ, aranžér a pedagóg. Venuje sa klasickej, ale najmä jazzovej hudbe a je vyhľadávaným jazzovým hráčom rôznych umeleckých formácií, rovnako ako klavirista František Báleš – autor mnohých úspešných jazzových projektov a pedagóg na Cirkevnom konzervatóriu. Spolu s Magdalénou Takáčovou – tanečno-pohybovou lektorkou s dlhoročnými terapeutickými skúsenosťami v oblasti individuálnej aj skupinovej práce s deťmi, ale aj dospelými so špeciálnymi potrebami, vytvorili hudobno – pohybový projekt šitý na mieru vnímavému detskému poslucháčovi...

 

Autor: Magdaléna Takáčová, Erik Rothenstein
Obsadenie: Erik Rothenstein (zobcová a priečna flauta, klarinet, saxofón), František Báleš (klavír), Magdaléna Takáčová (tanec)
Určené pre: materské školy, vhodné pre menšie - max. 25-členné skupiny poslucháčov
FOTOGALÉRIA

HUSLE ČI KLAVÍR?


Autorský projekt prof. Juraja Hatríka - vysokoškolského pedagóga a hudobného skladateľa. Hudobno-edukačný rozprávkový príbeh o dvoch hudobných nástrojoch, z ktorých každý je iný a aj napriek tomu môžu spolu ladiť. Deti prostredníctvom milého príbehu spoznávajú vlastnosti jednotlivých nástrojov, ich možnosti a farby. Zároveň si osvojujú základné pojmy hudobnej terminológie. Interaktívne participujú na hudobno - pohybových aktivitách a stávajú sa tak súčasťou príbehu.

Minutáž: 40´

Prof. Juraj Hatrík bol známy slovenský hudobný skladateľ, pedagóg a teoretik, ktorý veľkú časť svojej tvorby venoval práve deťom. Dlhé roky bol v Hudobnom centre garantom kvalitných hudobných programov pre deti a mládež. Jeho projekt „Husle, či klavír?“, ktorý je t. č. v ponuke Hudobného centra, sa v materských, či základných školách po celom Slovensku dodnes s úspechom hráva už niekoľko desiatok rokov. Interpretujú ho umelci z umeleckého zoskupenia Il Duetto: Zuzka Oráčová – členka husľovej skupiny Štátnej filharmónie Košice a Andrej Belej – klavirista a pedagóg pôsobiaci v Prešove.

Autor: Juraj Hatrík
Obsadenie: Zuzana Oráčová (husle), Andrej Belej (klavír)
Určené pre: pre deti MŠ a žiakov I. stupňa ZŠ
FOTOGALÉRIA

ĽUDOVÁ HUDBA KEDYSI A DNES


Ambíciou hudobnej skupiny Banda je popularizovanie slovenského kultúrneho dedičstva. Vyhľadáva melódie a piesne v pôvodnej podobe v kontraste s vlastnými originálnymi aranžmánmi v štýle world music /etno/. Umelci pútavou formou predstavujú inštrumentálne štýly  a tradičné ľudové hudobné nástroje krajov Myjava, Horehronie, Orava, Zemplín a i. Odovzdávajú ju mladej generácii dynamickou a temperamentnou formou s rozprávačom a huslistom v jednej osobe - Samom Smetanom.


Minutáž: 50´

Hudobný program vhodný pre väčšie počty poslucháčov a viazaný na 2 predstavenia za sebou.

Slovenská world music skupina BANDA sa inšpiruje predovšetkým slovenskou tradičnou ľudovou hudbou, ale aj inými hudobnými žánrami a hudbou iných národov. Prezentuje etnickú hudbu v modernom spracovaní. Väčšina členov skupiny má etnomuzikologické vzdelanie a venuje tradičnej ľudovej hudbe, čo je zárukou kvalitných a mimoriadne zaujímavých informácií o slovenskom folklóre. Každý z hudobníkov je skúsený multižánrový umelec a nenútenou, no veľmi pútavou formou dokáže osloviť každého poslucháča.

Autor: Samo Smetana
Obsadenie: Samo Smetana (spev, husle, mandolína), Ivan Hanula (spev, viola, husle, mandolína, buzuki), Alžbeta Lukáčová (spev, cimbal, viola, heligónka, ústna harmonika), Peter Obuch (spev, kontrabas, basička, píšťalka, fujara), Ajdži Sabo (perkusie)
Určené pre: pre všetky vekové kategórie detí a mládeže
FOTOGALÉRIA

MARIONETY Z LUBENÍKA

 

Prostredníctvom unikátneho projektu „Marionety z Lubeníka“ sa mladí poslucháči oboznámia s hudobnou a divadelnou kultúrou v historickom kontexte územia Slovenska v období 18. storočia, keď cestovali divadelné súbory spolu s hudobníkmi a hrali s marionetami na námestiach, jarmokoch, v šľachtických sídlach a zámkoch divadelné hry so známymi témami, ktoré boli v tom čase v Európe populárne.  

Skladby, ktoré na koncerte odznejú, pochádzajú zo Zborníka z Lubeníka(z oblasti Gemera) - anonymného notovaného rukopisu z II. polovice 18. storočia. Vystupujú v ňom komediálne marionety, ktoré vytvárajú choreografiu  na jednotlivé skladby. Moderátor priblíži nielen dej predstavenia - príbeh Dr. Fausta, ale aj prácu s bábkami - marionetami, a bližšie predstaví hudobné nástroje, ktoré sa používali v 18.storočí a dnes už neexistujú. Rovnako priblíži prepojenie charakteru tancov zo zborníka s pohybom jednotlivých varietných marionet.  

Každé oživenie a  priblíženie dávnej kultúry z územia Slovenska je cennou skúsenosťou pre mladú generáciu, lebo odkrýva pre nich netušené  bohatstvo života a kultúry našich predkov. V prvom  vstupe bude mladé publikum vtiahnuté do sveta divadla a moderátor mu v ľahkej forme predstaví príbeh Dr. Fausta, v druhom vstupe  sa mladí poslucháči oboznámia s nástrojmi, ktoré sa používali v období baroka.

Podľa prípravy a kontaktu so školami je možné zapojiť deti, ktoré navštevujú ZUŠ do niektorej skladby k účinkovaniu so súborom. Na druhej strane moderátor podobne pozve  publikum  do sveta marionet, kde si  budú  môcť vyskúšať a ohmatať bábky a prácu s nimi.


Minutáž: 50´

Hudobný program vhodný pre vačšie počty poslucháčov a viazaný na 2 predstavenia za sebou.

V projekte majú možnosť účinkovať aj žiaci základných umeleckých škôl na základe vopred dohodnutých podmienok.

Pozrite si ukážky 1, 2, 3.

Súbor pre starú hudbu Solamente naturali, ktorého zakladateľom a umeleckým vedúcim je skvelý huslista Miloš Valent, vznikol v roku 1995. Členovia súboru sú profesionálni hráči s láskou k interpretácii tzv. „starej hudby“ – hudby 17. a 18. storočia, radi objavujú neznáme teritóriá a púšťajú sa do originálnych náročných hudobných projektov s historickým kontextom. Pri interpretácii zásadne používajú dobové nástroje a inšpiráciu hľadajú v starých historických dokumentoch. Ako samotný názov súboru napovedá – ich hlavnou devízou je entuziazmus, tvorivosť a profesionálny prístup, sprevádzaný spontánnosťou a prirodzenosťou. Solamente naturali v spolupráci s bábkovým divadlom Teatro Posonii, ktoré vzniklo v roku 2015 s cieľom oživiť barokové podoby tradičného bábkového divadla na Slovensku, vytvorili unikátny hudobno – dramatický projekt „Marionety z Lubeníka“, ktorý poslucháčov doslova vtiahne do atmosféry jarmočných bábkarov, ktorí putovali po slovenských mestách v období baroka.

Druhým hudobným projektom tohto súboru, ktorý je venovaný mladým poslucháčom, je umelecky hodnotný hudobný program „Struny sa hrajú“, vychádzajúci z majstrovského diela talianskeho barokového skladateľa Carla Farinu, považovaného tiež za jedného z prvých husľových virtuózov na svete, ktorý zábavnou formou oboznámi poslucháčov s nevídanými zvukovými i technickými možnosťami sláčikových nástrojov.

Autor: Miloš Valent, Juraj Hamar
Obsadenie: súbor pre starú hudbu Solamente naturali, Miloš Valent – umelecký vedúci, bábkové divadlo Teatro Posonii, Juraj Hamar – umelecký vedúci, Ivan Gontko – bábkoherec, rozprávač
Určené pre: pre všetky vekové kategórie detí a mládeže
FOTOGALÉRIA

STRUNY SA HRAJÚ


Hudobný program Struny sa hrajú približuje dielo slávneho talianskeho hudobného skladateľa Carla Farinu, ktorý žil a tvoril v rokoch ca 1600 – 1639, t.j. v období raného baroka. Okrem toho, že bol nadaným skladateľom, je považovaný za jedného z prvých husľových virtuózov na svete. Hru na husliach naozaj dokonale ovládal a tento hudobný nástroj vedel používať ako nikto iný. Do svojho diela Capriccio stravagante (pozn. názov by sa dal preložiť ako „bláznivý, výstredný rozmar“) Maestro Farina ukryl všemožné tóny a zvuky, o ktorých by ste ani netušili, že sa dajú na husliach zahrať... Ak budete pozorne počúvať zaujímavé hudobné rozprávanie, určite dokážete porátať, koľko zvieratiek žije v sláčikových nástrojoch ;)

Minutáž: 50´

Hudobné programy vhodné pre väčšie počty poslucháčov a viazané na 2 predstavenia za sebou.

Autor: Carlo Farina/Miloš Valent
Obsadenie: súbor pre starú hudbu Solamente naturali, Miloš Valent (umelecký vedúci), Martin Vanek (rozprávač)
Určené pre: všetky vekové kategórie detí a mládeže
FOTOGALÉRIA
x