Pre materské školy
AKO VETRÍK ROZFÚKAL PÍŠŤALKY A ROZTANCOVAL DETI
Projekt je určený pre deti materských škôl. Je prehliadkou dychových nástrojov (zobcová a priečna flauta, klarinet, saxofón), pri ktorej sa deti interaktívnym zapájaním sa do diania hudobného programu zoznámia s ich zvukom, a uvedomia si rozdiel medzi dychovými a inými hudobnými nástrojmi. Skúsení lektori sú zohratý tím zložený z profesionálnych umelcov a tanečno-pohybového terapeuta. Pod ich vedením budú deti spievať, tancovať, rytmizovať, odpovedať na otázky nadväzujúce na príbeh o hudobných nástrojoch, a pomocou všetkých rôznorodých aktivít zistia, ako môže hudba vplývať na telo a pohyb, či náladu. Zaujímavým prvkom je aj možnosť zblízka si prezrieť a asistovať pri skladaní a rozkladaní všetkých prezentovaných dychových nástrojov.
Minutáž: max. 40´
Erik Rothenstein je známy slovenský saxofonista, skladateľ, aranžér a pedagóg. Venuje sa klasickej, ale najmä jazzovej hudbe a je vyhľadávaným jazzovým hráčom rôznych umeleckých formácií, rovnako ako klavirista František Báleš – autor mnohých úspešných jazzových projektov a pedagóg na Cirkevnom konzervatóriu. Spolu s Magdalénou Takáčovou – tanečno-pohybovou lektorkou s dlhoročnými terapeutickými skúsenosťami v oblasti individuálnej aj skupinovej práce s deťmi, ale aj dospelými so špeciálnymi potrebami, vytvorili hudobno – pohybový projekt šitý na mieru vnímavému detskému poslucháčovi...
HUSLE ČI KLAVÍR?
Autorský projekt prof. Juraja Hatríka - vysokoškolského pedagóga a hudobného skladateľa. Hudobno-edukačný rozprávkový príbeh o dvoch hudobných nástrojoch, z ktorých každý je iný a aj napriek tomu môžu spolu ladiť. Deti prostredníctvom milého príbehu spoznávajú vlastnosti jednotlivých nástrojov, ich možnosti a farby. Zároveň si osvojujú základné pojmy hudobnej terminológie. Interaktívne participujú na hudobno - pohybových aktivitách a stávajú sa tak súčasťou príbehu.
Prof. Juraj Hatrík bol známy slovenský hudobný skladateľ, pedagóg a teoretik, ktorý veľkú časť svojej tvorby venoval práve deťom. Dlhé roky bol v Hudobnom centre garantom kvalitných hudobných programov pre deti a mládež. Jeho projekt „Husle, či klavír?“, ktorý je t. č. v ponuke Hudobného centra, sa v materských, či základných školách po celom Slovensku dodnes s úspechom hráva už niekoľko desiatok rokov. Interpretujú ho umelci z umeleckého zoskupenia Il Duetto: Zuzka Oráčová – členka husľovej skupiny Štátnej filharmónie Košice a Andrej Belej – klavirista a pedagóg pôsobiaci v Prešove.
ĽUDOVÁ HUDBA KEDYSI A DNES
Ambíciou hudobnej skupiny Banda je popularizovanie slovenského kultúrneho dedičstva. Vyhľadáva melódie a piesne v pôvodnej podobe v kontraste s vlastnými originálnymi aranžmánmi v štýle world music /etno/. Umelci pútavou formou predstavujú inštrumentálne štýly a tradičné ľudové hudobné nástroje krajov Myjava, Horehronie, Orava, Zemplín a i. Odovzdávajú ju mladej generácii dynamickou a temperamentnou formou s rozprávačom a huslistom v jednej osobe - Samom Smetanom.
Minutáž: 50´
Hudobný program vhodný pre väčšie počty poslucháčov a viazaný na 2 predstavenia za sebou.
Slovenská world music skupina BANDA sa inšpiruje predovšetkým slovenskou tradičnou ľudovou hudbou, ale aj inými hudobnými žánrami a hudbou iných národov. Prezentuje etnickú hudbu v modernom spracovaní. Väčšina členov skupiny má etnomuzikologické vzdelanie a venuje tradičnej ľudovej hudbe, čo je zárukou kvalitných a mimoriadne zaujímavých informácií o slovenskom folklóre. Každý z hudobníkov je skúsený multižánrový umelec a nenútenou, no veľmi pútavou formou dokáže osloviť každého poslucháča.
MARIONETY Z LUBENÍKA
Prostredníctvom unikátneho projektu „Marionety z Lubeníka“ sa mladí poslucháči oboznámia s hudobnou a divadelnou kultúrou v historickom kontexte územia Slovenska v období 18. storočia, keď cestovali divadelné súbory spolu s hudobníkmi a hrali s marionetami na námestiach, jarmokoch, v šľachtických sídlach a zámkoch divadelné hry so známymi témami, ktoré boli v tom čase v Európe populárne.
Skladby, ktoré na koncerte odznejú, pochádzajú zo Zborníka z Lubeníka(z oblasti Gemera) - anonymného notovaného rukopisu z II. polovice 18. storočia. Vystupujú v ňom komediálne marionety, ktoré vytvárajú choreografiu na jednotlivé skladby. Moderátor priblíži nielen dej predstavenia - príbeh Dr. Fausta, ale aj prácu s bábkami - marionetami, a bližšie predstaví hudobné nástroje, ktoré sa používali v 18.storočí a dnes už neexistujú. Rovnako priblíži prepojenie charakteru tancov zo zborníka s pohybom jednotlivých varietných marionet.
Každé oživenie a priblíženie dávnej kultúry z územia Slovenska je cennou skúsenosťou pre mladú generáciu, lebo odkrýva pre nich netušené bohatstvo života a kultúry našich predkov. V prvom vstupe bude mladé publikum vtiahnuté do sveta divadla a moderátor mu v ľahkej forme predstaví príbeh Dr. Fausta, v druhom vstupe sa mladí poslucháči oboznámia s nástrojmi, ktoré sa používali v období baroka.
Podľa prípravy a kontaktu so školami je možné zapojiť deti, ktoré navštevujú ZUŠ do niektorej skladby k účinkovaniu so súborom. Na druhej strane moderátor podobne pozve publikum do sveta marionet, kde si budú môcť vyskúšať a ohmatať bábky a prácu s nimi.
Minutáž: 50´
Hudobný program vhodný pre vačšie počty poslucháčov a viazaný na 2 predstavenia za sebou.
V projekte majú možnosť účinkovať aj žiaci základných umeleckých škôl na základe vopred dohodnutých podmienok.
Pozrite si ukážky 1, 2, 3.
Súbor pre starú hudbu Solamente naturali, ktorého zakladateľom a umeleckým vedúcim je skvelý huslista Miloš Valent, vznikol v roku 1995. Členovia súboru sú profesionálni hráči s láskou k interpretácii tzv. „starej hudby“ – hudby 17. a 18. storočia, radi objavujú neznáme teritóriá a púšťajú sa do originálnych náročných hudobných projektov s historickým kontextom. Pri interpretácii zásadne používajú dobové nástroje a inšpiráciu hľadajú v starých historických dokumentoch. Ako samotný názov súboru napovedá – ich hlavnou devízou je entuziazmus, tvorivosť a profesionálny prístup, sprevádzaný spontánnosťou a prirodzenosťou. Solamente naturali v spolupráci s bábkovým divadlom Teatro Posonii, ktoré vzniklo v roku 2015 s cieľom oživiť barokové podoby tradičného bábkového divadla na Slovensku, vytvorili unikátny hudobno – dramatický projekt „Marionety z Lubeníka“, ktorý poslucháčov doslova vtiahne do atmosféry jarmočných bábkarov, ktorí putovali po slovenských mestách v období baroka.
Druhým hudobným projektom tohto súboru, ktorý je venovaný mladým poslucháčom, je umelecky hodnotný hudobný program „Struny sa hrajú“, vychádzajúci z majstrovského diela talianskeho barokového skladateľa Carla Farinu, považovaného tiež za jedného z prvých husľových virtuózov na svete, ktorý zábavnou formou oboznámi poslucháčov s nevídanými zvukovými i technickými možnosťami sláčikových nástrojov.
STRUNY SA HRAJÚ
Hudobný program Struny sa hrajú približuje dielo slávneho talianskeho hudobného skladateľa Carla Farinu, ktorý žil a tvoril v rokoch ca 1600 – 1639, t.j. v období raného baroka. Okrem toho, že bol nadaným skladateľom, je považovaný za jedného z prvých husľových virtuózov na svete. Hru na husliach naozaj dokonale ovládal a tento hudobný nástroj vedel používať ako nikto iný. Do svojho diela Capriccio stravagante (pozn. názov by sa dal preložiť ako „bláznivý, výstredný rozmar“) Maestro Farina ukryl všemožné tóny a zvuky, o ktorých by ste ani netušili, že sa dajú na husliach zahrať... Ak budete pozorne počúvať zaujímavé hudobné rozprávanie, určite dokážete porátať, koľko zvieratiek žije v sláčikových nástrojoch ;)
Minutáž: 50´
Hudobné programy vhodné pre väčšie počty poslucháčov a viazané na 2 predstavenia za sebou.