Epoché

03. 11. 2016 – 15. 11. 2016

Marián Lejava - dirigent/dirigentka

Marián Lejava

dirigent, skladateľ a pedagóg Marián Lejava patrí medzi najvýraznejších a najvýznamnejších predstaviteľov svojej generácie slovenského hudobného prostredia. Bol hlavným dirigentom VENI ensemble, Melos Ethos Ensemble, Ensemble Prague Modern a iniciátorom vzniku a umeleckým vedúcim Bratislava Contemporary Players. V roku 2010, pod hlavičkou slovenskej sekcie ISCM, inicioval vznik projektu VENI ACADEMY venujúceho sa výchove najmladšej generácie hudobníkov v oblasti novej hudby, kde v rokoch 2010 – 2015 pôsobil ako dirigent a lektor. S ansámblom realizoval dva albumy z ktorých prvý, VENI ACADEMY: Rolling Tones / In zarter Bewegung získal cenu Radio_Head Awards 2013 za nahrávku roka v oblasti vážnej hudby. Druhý album Elliot Sharp: Dispersion vyšiel v prestížnom americkom vydavateľstve Mode Records. Okrem spomínaných súborov spolupracoval s Ensemble Opera Diversa v Brne, s ktorým realizoval niekoľko CD albumov (Milan Pala/Marian Lejava/ 4 milanolo concertos, Jevgenij Iršai: Mnemiranet – 6 bratislavských koncertov, Beethoven / Schumann / Pala / Lejava: Husľové koncerty). S dlhoročným umeleckým partnerom Milanom Paľom nahral roku 2016 husľové koncerty L. Szymanowského a A. Berga, za čo získal cenu Radio_Head Awards 2016 za nahrávku roka v oblasti vážnej hudby. Roku 2022 založil medzinárodný ansámbel CODEnsemble, ktorý na jar 2024 realizoval nahrávku husľového koncertu Quad Pascala Dusapina s fenomenálnym huslistom Milanom Palom a spoločne s koncertom Aufgang tvoria svetový unikát prvého spoločného uvedenia na jednom albume. Umelecké smerovanie M. Lejavu bolo od začiatku silne formované skutočnosťou, že obom profesiám, skladbe aj dirigovaniu, sa venoval paralelne a počas svojich štúdií na VŠMU v Bratislave v triedach Prof. Vladimíra Bokesa i Bystríka Režuchu, Róberta Stankovského, Stanislava Macuru a Ondreja Lenárda striedavo absolvoval letné zahraničné kurzy a akadémie u osobností ako napr. Peter Eӧtvӧs, Zsolt Nagy, Günter Herbig, Iván Fisher, Erich Urbanner, Mathias Hermann, Tristan Murail, Christian Wolf, či legendárny Klaus Huber. Uvádzať novú hudbu začal už počas konzervatoriálnych čias a práca s novými dielami a uvádzanie ich do hudobného života sa rýchlo stala prirodzenou súčasťou jeho umeleckého portfólia. Lejava počas uplynulých 20 rokov premiéroval vyše 200 ansámblových, orchestrálnych a operných diel domácich a svetových skladateľov. Množstvo diel realizoval v spolupráci s prítomnými autormi (D. Dramm, I. Matsushita, L. Andriessen, E. Sharp, S. Gubaidulina, H. Jeffery a i.). Okrem toho sa aktívne zaoberá aj hudbou starších epoch a preferuje prístup k dielam, ktorý je nezaťažený nánosmi interpretačnej tradície. Z posledného obdobia treba spomenúť opakované uvedenie Mozartovho Requiem na Bratislava Mozart Festival, ktoré zaznelo vždy v inej interpretačnej koncepcii a vždy s veľkým ohlasom publika i kritiky. Doposiaľ realizoval viac ako 30 CD albumov majoritne s hudbou 20. a 21.storočia (pre vydavateľstvá Pavlík Records, Naxos, Mode Records, Hevhetia, Hudobný fond a i.) a aktívne kreuje projekty venujúce sa podpore a výchove mladých skladateľov. Medzi najnovšie aktivity patrí realizácia niekoľko-časťovej kolekcie CD albumov antológie výberu slovenskej hudby s názvom Messis Musica Slovaca, ktorej každý diel mapuje tvorbu autorov jednej generácie. Pre mladých dirigentov realizoval projekty orchestrálnych akadémií na pôde HTF VŠMU Dirigentský maratón a projekt s orchestrom Capella Istropolitana. S dirigentom Zsoltom Nagyom realizoval niekoľko seminárov venovaných mladým skladateľom i dirigentom so zameraním na ich orchestrálne a ansámblové partitúry, ako aj partitúry svetového repertoáru hudby 20. a 21. storočia. Lejava vystúpil na koncertoch orchestrov a operných scén na Slovensku, v Čechách, Maďarsku, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Dánsku, Portugalsku, v Číne i Japonsku. Pravidelne spolupracuje s domácimi orchestrami Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Prague Philharmonia (PKF), Brnenská filharmónia, Ostravská filharmónia, Filharmónia Hradec Králové, Ensemble Opera Diversa a telesami v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Maďarsku a i. Práve s orchestrom Štátnej filharmónie Košice v dlhodobom umeleckom partnerskom zväzku na pódiu prezentovali košickému publiku množstvo diel svetovej i domácej literatúry v početných premiérach. Jeho diela a dirigentské interpretačné počiny boli ocenené množstvom domácich a zahraničných cien (Cena J. L. Bellu, Cena F. Kafendu, 2 Radio_Head Awards, Cena J. Bulvu, Cena CASMI Florida, Cena mesta Reicheau a i.). Roku 2016 uviedol v Štátnej opere Košice svoje prvé scénické dielo - hudobné divadlo Bohom milovaný (Gottgefällig) s veľkým ohlasom kritiky i publika. O rok neskôr realizoval scénickú hudbu pre hru M. Rázusovej Jánošík v réžii R. Balleka komponovanú pre orchester a obsahujúcu aj 18 minútovú kantátu pre sólo, zbor a orchester na text Smrť Jánošíkova (J. Botto). V poslednom období komponoval inštrumentálne koncerty, najmä v spolupráci s dlhoročným umeleckým partnerom Milanom Paľom (Exstinctio, OMAYRA, Vertigo, Herbsttag, TRISTOR a Vor der Sommerregen). Marián Lejava pedagogicky pôsobí na VŠMU od r. 2010, kde učí orchestrálne dirigovanie a skladbu.

x