Viac ako dve desiatky premiér, vynikajúci domáci sólisti aj popredné orchestre.
Na šiestich koncertoch v Bratislave, Košiciach a Žiline v rozpätí od 7. do 20. novembra 2025 zaznejú väčšie vokálno-inštrumentálne diela, koncertantné skladby, v ktorých sa predstavia renomovaní speváci Hilda Gulyás, Matúš Šimko a Mária Taytakova a sóloví hráči, akými sú Milan Paľa, Roman Patkoló Patkoló či Branislav Dugovič, ale aj kompozície pre sláčikové kvarteto a rozličné komorné zostavy. Festival predstaví hudbu takmer troch desiatok slovenských skladateliek a skladateľov v domácich alebo svetových premiérach. Popri Štátnej filharmónii Košice a Štátnom komornom orchestri Žilina budú jeho tradičnými hosťami Slovenská filharmónia a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. Pozvanými dirigentmi sú skúsení odborníci na interpretáciu súčasnej hudby: Marián Lejava, Pavel Šnajdr a Ondrej Olos.Dva komorné koncerty zastrešia telesá s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti súčasnej hudby, Mucha Quartet a EnsembleSpectrum pod vedením svojho umeleckého vedúceho Mateja Slobodu.
Dve symfónie v Slovenskej filharmónii
Program otváracieho koncertu festivalu 7. 11. v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie, Bratislavav réžii Slovenskej filharmónie pod taktovkou Ondreja Olosa vyplnia dve diela s podtitulom symfónia. Obe s nezastupiteľnou vokálnou zložkou, s účasťou zboru aj sólistov, obe s duchovnou tematikou. Ľuboš Bernáth sa v symfónii Via lucis nechal inšpirovať novozákonnými textami z mystickej jánovskej tradície; úryvky z Evanjelia podľa Jána a Jánovho zjavenia necháva zaznieť v latinčine. Naproti tomu, Lukáš Borzík v symfónii Matka zhudobňuje text v slovenčine, v sérii dvanástich modlitieb k Márii za dvanásť čností ticha, ponúkajúc opäť nový pohľad obsahovú náplň pojmu „symfónia“.
Päť nových pohľadov na sláčikové kvarteto
Tvorba pre sláčikové kvarteto má v slovenskej hudbe dlhú a bohatú tradíciu. Živému záujmu sa však teší aj v súčasnosti a nemalý podiel na tom má interpretačná činnosť telies, medzi ktorými popredné miesto zastáva Muchovo kvarteto. Popri opusoch tvorcov v tejto oblasti mimoriadne skúsených, akými sú Iris Szeghy a Jevgenij Iršai, bude zaujímavou konfrontácia s dielami autorov, ktorí sú zároveň aktívnymi hráčmi na sláčikových nástrojoch, Milana Paľu a Antona Jara, ale aj biológiou inšpirovaných kvartetových štúdií z pera Barbory Mišíkovej. Koncert zaznie 10. 11. v Malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave.
Komorný súbor ako najflexibilnejšie médium súčasnej hudby
EnsembleSpecrum dlhé roky patrí k najaktívnejším slovenským súborom venujúcim sa súčasnej hudbe, o čom svedčí jeho bohatá koncertná činnosť aj farbistá diskografia. Mimoriadna flexibilita v obsadení aj výbere poetík interpretovanej hudby v spojení so špičkovou kvalitou členov ansámblu je vždy zárukou esteticky stimulujúceho zážitku. Večer 11. 11. v Malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave súbor predostrie hudbu šiestich výrazných osobností, ktorá sa ponesie v diapazóne od moderného uchopenia formátu komorného žánru po exploráciu sonoristiky a mikrointervalového tónového priestoru.
Košice s pestrou paletou skladateľských poetík
Vlny melanchólie sláčikového orchestra, slávnostné jubiloso, ofertórium, beatnicky splín aj koncentrovaná orchestrálna esej – to všetko sa bok po boku ocitá na programe koncertu Štátnej filharmónie Košice. Návštevníci koncertu 13. 11. vkošickom Dome umenia si môžu vychutnať nielen ďalšiu z radu spoluprác ŠFK s dirigentom Mariánom Lejavom, ale aj sólistické kreácie sopranistky Márie Taytakovej a klarinetistu Branislava Dugoviča.
Duel cimbalu a marimby aj pocta bratislavským mostom
Na programe koncertu Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu 14. 11. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave sa – s výnimkou skladby Adriána Demoča – stretnú diela štyroch skladateliek, ponúkajúc zaujímavú konfrontáciu nielen skladateľských poetík, ale aj práce s rôznym médiom. Haimoni Balgavá a Barbora Tomášková ponúknu dve podoby uchopenia sláčikového materiálu, druhá z nich aj s využitím elektroniky. Ostatné dve dámy sa zasa vo svojej tvorbe s chuťou vydávajú k hraniciam toho, čo sa paušálne zvykne označovať slovným spojením „vážna hudba“, hoci každá z trocha iného smeru. Martina Kachlová vo svojej orchestrálnej suite vzdáva hold piatim bratislavským mostom, Lenka Novosedlíková živú energiu svojho skladateľského prejavu transformuje do dialógov medzi netradičnou dvojicou koncertantných nástrojov – marimbou a cimbalom – a orchestrom. To všetko pod rukami skúseného dirigenta Brno Contemporary Orchestra Pavla Šnajdra.
Žilina s majstrami huslí a kontrabasu
Štátny komorný orchester Žilina pod taktovkou Mariána Lejavu predstaví 20. 11. v Dome umenia Fatra v Žiline trojicu kratších diel určených komornému orchestru z pera slovenských skladateliek – Barbory Mišíkovej, Terézie Jaďuďovej a Miroslavy Haľamovej – a popri nich aj dve rozľahlejšie diela s prítomnosťou sólového sláčikového nástroja. V Skylight Suite Mariána Lejavu pre husle a sláčikový orchester a Koncerte pre kontrabas a komorný orchester Pavla Kršku bude pódium v Žiline patriť dvom vynikajúcim hudobníkom s medzinárodným renomé – Milanovi Paľovi a Romanovi Patkolóovi.
Usporiadateľ: Spolok slovenských skladateľov | https://www.sssk.sk
Spoluorganizátori: Slovenská filharmónia (SF), Štátna filharmónia Košice (ŠfK), Slovenský rozhlas (SRo), Štátny komorný orchester Žilina (ŠKO Žilina)
Hlavný partner podujatia: Fond na podporu umenia
Podujatie podporili: Hudobný fond, SOZA a Bratislavský kraj
PREDAJ VSTUPENIEK: